mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2005
17 אפריל

הכומתה של גיא נמצאה בכספת

עמיר רפפורט


מאז אבדו עקבותיו של גיא חבר חיפשו בצה"ל אחר הכומתה שלו. עכשיו מתברר: היא היתה בכספת

במשך שמונה השנים שחלפו מאז נעלם החייל גיא חבר מבסיסו שברמת הגולן בנסיבות מסתוריות, השקיעה המשטרה הצבאית החוקרת מאמצים אדירים בניסיון לאתר קצה חוט חשוב: היכן נמצאת הכומתה שלו. הם סרקו שטחים נרחבים, תחקרו חברים קרובים, ואפילו נעזרו בבני המשפחה. ורק במקום אחד שכחו לחפש: בתוך הכספת של היחידה הצבאית לאיתור נעדרים.

פרשת היעלמותו של גיא חבר היתה ונותרה אחת המסתוריות ביותר בתולדות צה"ל. גיא נעלם בתום תורנות שמירה בבסיס תותחנים ברמת הגולן ב-17 באוגוסט 1997. בני משפחתו אמנם התלוננו לא פעם שהחיפושים אחרי גיא התמהמהו בימים הראשונים והקריטיים להיעדרותו, אולם מאז הושקעו מיליונים במבצע החיפוש: היחידה לאיתור נעדרים של צה"ל (אית"ן) בסיוען של משטרת ישראל והמשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) חיפשו אותו כמעט בכל מקום ברחבי הרמה-לרבות שדות מוקשים וקרקעיות אגמים.

כל פריט שהיה שייך גיא, החל בכונן הקשיח של המחשב האישי שלו וכלה בספרים האחרונים שקרא, נסרק בקפידה בחיפוש אחר רמז כלשהו. אפילו האפשרות ששינה את זהותו, חזר בתשובה ונמצא באחת הישיבות נחקרה לעומק.

בחודשים האחרונים נרתמו גם שר החוץ סילבן שלום והמתווך הגרמני ארנסט ארלאו לבקשת המשפחה, והחלו לבדוק ביסודיות את האפשרות, שלפיה חצה גיא את הגבול לסוריה העובר בסמוך לבסיסו. אולם כל המאמצים העלו חרס. למעשה, גיא נותר אחד מתוך חמשת הנעדרים של צה"ל, עם שלושת נעדרי סולטן-יעקב והנווט החטוף רון ארד.

הכומתה נשכחה בשל רשלנות

בהיעדר ממצא ממשי אחר, ועד שיתברר ה"ערוץ הסורי", אחד מכיווני החקירה העיקריים שהתפתח בפרשה המסתורית התמקד דווקא בשאלה מה לא נמצא: הכומתה שלו. שאלת הכומתה התעוררה, משום שגיא נראה לאחרונה על ידי חבריו ליחידה, כשהוא יורד ממגדל השמירה לבוש מדי עבודה (מדי ב') וללא כומתה. אלא שבעוד שמדי היציאה שלו לחופשות (מדי א') נמצאו בחדרו בבסיס ונמסרו למשפחתו כמזכרת, היו חוקרי המשטרה הצבאית משוכנעים שהכומתה לא נמצאה שם.

לפיכך השקיעה מצ"ח מאמץ גדול במיוחד בניסיון לגלות את מקום הימצאה של הכומתה. ההנחה היתה כי בכך יהיה רמז למעשיו של גיא לאחר תורנות השמירה, ואולי אף למקום הימצאו. אלא שבמשך כל השנים הארוכות שבהן חיפשו החוקרים את הכומתה, היא היתה מונחת למעשה ממש מתחת לאפם: בכספת של יחידת אית"ן. מתברר שהכומתה לא נעלמה כלל, ונמצאה עם מדי ה-א' של גיא כששמו רשום עליה בפירוש, אך בשל רשלנות נשכחה בכספת מבלי שהחוקרים ידעו על כך דבר.

דובר צה"ל: "הכומתה לא קשורה להיעלמות"

העובדה המביכה הזאת נחשפה לראשונה, במהלך ביקור שערך ראש אגף כוח האדם האלוף אלעזר שטרן בבית משפחת חבר בשבוע שעבר. שטרן בישר לבני המשפחה ההמומים: הכומתה שצה"ל חיפש נמצאה סוף סוף דווקא בכספת של היחידה, האחראית לחיפושים במהלך בדיקה של תכולתה. אגב, עם כניסתו לתפקיד הורה שטרן לתת עדיפות גבוהה לפענוח הפרשה, ואף מינה את תת-אלוף אריה טסלר לבחון אותה מחדש. בקרוב אמור טסלר להגיש את ממצאיו לראש אכ"א, לרמטכ"ל ולראש הממשלה על פי בקשת שרון.

אמו של גיא, רינה, אמרה בסוף השבוע כי היא המומה ומתקשה לעכל את המידע החדש, ומצפה לממצאי הקצין הבודק שיימסרו בקרוב. לדבריה, היא עדיין מקווה שה"ערוץ הסורי" הוא שיוביל לפתרון התעלומה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כומתה עם שמו של גיא חבר נמצאה במשרדי יחידת איתור הנעדרים של צה"ל. הדבר הובא לידיעת הורי החייל הנעדר בשבוע שעבר על ידי ראש אכ"א. לא ברור כרגע אם מדובר בממצא חדש ובכל מקרה, למיטב ידיעתנו, אין הכומתה קשורה להיעדרות ועל פי ממצאי החקירה עד כה היא אינה רלוונטית. הכומתה תועבר לידי ההורים בימים הקרובים".

בדובר צה"ל הדגישו כי עבודתו של תת-אלוף טסלר טרם הסתיימה

Return to Archive