mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2005
16 ינואר

מה שאסד לא מספר

אילאיל שחר


שר החוץ שלום ביקש מגורמים דיפלומטיים לגשש בדמשק בנוגע לגורלו של החייל הנעדר גיא חבר. ואולם אסד סירב למסור להם מידע

החייל גיא חבר יצא מבסיסו ברמת-הגולן לפני כשבע שנים, ומאז נעלמו עקבותיו. החיפושים אחריו נמשכים, וישראל אף פנתה לגורמים דיפלומטיים זרים כדי שיפנו לסוריה בנוגע לגורלו. השליחים חזרו מדמשק עם תגובה שאפשר לפרש בשני אופנים: הסורים באמת לא יודעים איפה גיא, או שהם פשוט לא מוכנים לספר.

רינה חבר, אמו של גיא, נפגשה באחרונה עם ראש הממשלה אריאל שרון, שר החוץ סילבן שלום ונשיא המדינה משה קצב. בפגישות ביקשה האם להפעיל לחץ על גורמים בינלאומיים כדי להשיג מידע חדש על בנה.

חבר סיפרה כי בעבר היה מקרה של שני אזרחים גרמנים שעברו את הגבול לסוריה בטעות, ובמשך שנה שלמה היו עצורים בבית כלא סורי ללא ידיעה של גורמים בינלאומיים. לבסוף הפעילה ממשלת גרמניה לחץ על הסורים, והכריזה: "אנחנו יודעים שהם אצלכם". התוצאה לא איחרה לבוא: השניים שוחררו.

בעקבות בקשתה של חבר פנה שר החוץ שלום, לעמיתו הטורקי, עבדאללה גול, ולממונה על מדיניות החוץ והביטחון באיחוד האירופי, חביאר סולנה. "גיא נעלם סמוך לכוחות סוריים, וייתכן שלסורים יש מידע בעניין", אמר שלום לדיפלומטים הזרים.

השליחים מיגל מורטינוס, יושקה פישר, וטריה לארסן פנו לאסד - ונענו בשלילה. הנשיא הסורי השיב כי איננו מוכן למסור מידע שום בעניינו של חבר. בעקבות התשובה הסורית המעורפלת החלו בישראל לחשוד שאולי אכן יש מעורבות סורית בהיעלמותו של חבר. עם זאת, נשקלת גם האפשרות שלאסד אין מידע בעניין, אך הוא מעדיף לשמור את הקלפים קרוב לחזה.

רינה חבר אמרה אתמול: "אני שמחה שסוף סוף יש שינוי בגישה הישראלית. אני חושבת שמשהו השתנה, ושכבר לא מתייחסים לגיא כאל בחור תמהוני שחי באיזשהו מקום בזהות בדויה".

Return to Archive