mia2b.jpg (4487 bytes)

Ynet  2004
דצמבר 24

"בעקבות הפרס: פניות מאיראן לגבי רון ארד"

דיאנה בחור-ניר


ל-ynet נודע כי בעקבות הצעת הפרס הכספי בשווי 10 מיליון דולר תמורת מידע אמין על הנווט השבוי, הגיעו פניות מאיראן ומדינות ערביות נוספות לעמותת "לחופש נולד". המידע הועבר לחקירה של גורמים מקצועיים. מנכ"ל העמותה סירב למסור פרטים נוספים, אך ציין ש"הפניות ראויות לבדיקה"

פניות ממספר מדינות ערביות, ובהן איראן, הגיעו לאחרונה לעמותת "לחופש נולד", שהציעה פרס כספי בשווי 10 מיליון דולר תמורת מידע חדש ואמין על הנווט השבוי, רון ארד .

ל-ynet נודע אמש (יום ה') כי הפניות הועברו לתחקור ולבדיקת הגורמים המקצועיים הרלוונטיים. יצוין כי אנשי העמותה פעלו רבות כדי להביא להסכמת ישראל להקמת "ערוץ כספי", לצד הערוץ הדיפלומטי, שלא הניב תוצאות מזה 18 שנה.

מאז פרסום הקמפיין על הענקת הפרס הכספי, פעלה העמותה במספר ערוצים כדי "לשווק" את הפרס המוצע באיראן ובמדינות ערביות רלוונטיות, בין היתר באמצעות תחנת הטלוויזיה הקטארית אל-ג'זירה, ודרך אמצעי פרסום נוספים.

אורי חן, מנכ"ל עמותת "לחופש נולד", סירב לפרט מי הפונים ובאילו מדינות בדיוק מדובר, אך סיפר ל-ynet: "מכל המקומות שמהם ציפינו לקבל פניות - קיבלנו. גם טלפונית, גם אימיילים וגם פקסים. הקונספט עובד במאת האחוזים: פרס כספי - שבעטיו אנשים מציעים את מרכולתם. בשורה התחתונה, קיבלנו התקשרויות שראויות לבחינה ולבדיקה, ואנו בעיצומו של התהליך".

חן התייחס לוויכוח שהתנהל על חיוניותו של הערוץ הכספי, אשר עיכב את פרויקט הפרס כולו: "המסלול שלנו איננו על חשבון שום ערוץ אחר. הוא בא להשלים את הערוץ המודיעיני והדיפלומטי. הוא לא מפריע ולא פוגע בערוצים אחרים, אלא רק יכול להאיץ אותם".

"קהל היעד שלנו הוא סוריה, לבנון, איראן כמובן, וקהילות ערביות ברחבי העולם", הוסיף חן. "איננו יודעים במעגל של כמה אנשים שמחזיקים במידע אמיתי מדובר, אך חייבת להיות קבוצה כזו. בעיראק עם סדאם ובניו זה עבד. אנחנו מקווים שזה יעבוד גם במקרה שלנו".

CNN ו-BBC סירבו לפרסם תשדירים

יצוין כי העמותה פרסמה באחרונה את דבר מתן הפרס בין היתר בתקשורת הערבית, בעיתונות הפרסית ובאתרי אינטרנט פרסיים, ואף העניקה ראיון לרשת אל-ערבייה ולרשת אבו דאבי. באחרונה ניתן גם ראיון לאל-ג'זירה, אשר טרם פורסם. העמותה פנתה באחרונה לרשתות טלוויזיה בינלאומיות, כמו CNN ו-BBC, וביקשה לפרסם תשדירים בתשלום עם פרטים על הפרס ועל דרכי ההתקשרות, אך נענתה בשלילה, בטענה שמדובר בנושא פוליטי. בנוסף פנתה העמותה למספר שדות תעופה באירופה וארה"ב, בהם ביקשה להציב שלטי חוצות, ונענתה על-ידי חלקם בסירוב, גם בטענה שמדובר בנושא פוליטי.

עו"ד אליעד שרגא, שמייצג את משפחת ארד וחבר בעמותה, שלח לרשתות הטלוויזיה בתגובה מכתב בו ביקש לקבל הבהרות על החלטתם. במכתב נטען כי הטענה שמדובר בנושא פוליטי היא חסרת שחר וכי מדובר בנושא הומניטרי ממדרגה ראשונה.

יוסי הררי, דובר העמותה "למען רון ארד", אמר ל-ynet בהתייחסו לערוץ הכספי: "הכרזת הפרס -אינני רוצה להפחית בערכה, כי צריך בנושא של רון לנצל כל אפשרות, אך מי שיכול לתת לנו מידע, יודע עוד מלפני הפרס שאנו מוכנים לשלם הרבה כסף על מידע".

Return to Archive