mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
אוגוסט 16

"שבע שנים של סיוט"

עמיר רפפורט


הרמטכ"ל הורה לחדש את החיפוש אחר החייל הנעדר גיא חבר. נבדק חשד שהוא מוחזק בידי הסורים

שבע שנים בדיוק לאחר שנעלמו עקבותיו של החייל גיא חבר, נפתחת הפרשה שוב: הרמטכ"ל, רא"ל משה יעלון, הורה לחקור מחדש את ההיעלמות המסתורית של חייל התותחנים, ואף מינה למשימה קצין בדרגת תת-אלוף.

חבר, לוחם תותחנים בגדוד ברמת הגולן, הוא אחד מחמשת הנעדרים של צה"ל, יחד עם רון ארד ושלושת נעדרי קרב סולטן-יעקב. ב-17 באוגוסט 1997 סיים חבר תורנות שמירה בבסיס שבו שירת, ונראה פוסע לכיוון היציאה. מאז לא התקבל ממנו שום סימן חיים, וגם נשקו לא נמצא.

לאורך השנים ניהלו צה"ל והמשטרה חקירות שלא הניבו תוצאות. גם מבצע חיפושים בנהר הירדן לא העלה דבר. זמן קצר לאחר היעלמותו של חבר, העלו בני משפחתו את האפשרות שהוא חצה את הגבול לסוריה ומוחזק שם. במשך שנים לא נעשתה התקדמות בכיוון זה - אולם בדיונים שהתנהלו באחרונה במערכת הביטחון, החליטו שר הביטחון מופז והרמטכ"ל יעלון לבדוק גם אפשרות זו.

"אני עדיין מאמינה שגיא בחיים"

מאז היעלמותו של חבר חיים בני משפחתו, המתגוררים ביישוב כוכב-יאיר, בצל האובדן המר והמאמצים הבלתי פוסקים להחזירו.

האב, הפסיכיאטר ד"ר איתן חבר, והאחים התאומים אור ושיר - היום כבר חיילים בעצמם - מאוחדים מאחורי האם רינה, שמרכזת את מרבית המאמצים למציאת הבן האובד.

"ביום שבו קיבלנו את ההודעה שגיא שלנו נעדר מן הבסיס, התחיל סיוט שלא ניתן לתאר אותו במילים", אומרת רינה בכאב. "אחרי שבע שנים אנחנו עדיין בנקודת ההתחלה. תחושת הבטן שלי כאמא לא השתנתה לאורך כל השנים האלה, ואני עדיין מאמינה שגיא מוחזק באיזשהו מקום, ייתכן שבסוריה, ומחכה שנגיע להציל אותו".

"לא נפסיק לרגע את החיפושים"

במהלך השנים ניהלה רינה חבר מפגשים עם שגרירים, ראשי מדינות ושרי חוץ. היא העבירה לנשיא סוריה מסרים בצינורות דיפלומטיים, שבהם התחננה שיגלה אם בנה מוחזק בסוריה, אך לא קיבלה תשובה. היא אף נפגשה עם ארנסט אורלאו, ראש הביון הגרמני אשר תיווך בעסקת השבויים עם החיזבאללה.

מי שעוזרים לחבר להתמודד עם הקושי הנורא הם כמה עשרות אנשים, חברי עמותת "עד בואך גיא", המלווים אותה במאבקה.

החלטת הרמטכ"ל לחקור מחדש את היעלמותו של חבר נותנת לאמו תקווה, שנוסף על פעילותה, גם צה"ל יעשה מעתה והלאה מאמץ מירבי למצוא את גיא שלה. "אנחנו תולים המון תקוות בחקירה המחודשת הזאת", אומרת רינה, "יש לנו ציפיות עצומות, ואנחנו מקווים שצה"ל יבדוק באמת את כל כיווני החקירה האפשריים. במקביל, גם אנחנו כמשפחה לא נפסיק לרגע את החיפושים".

Return to Archive