mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
אפריל 26

טננבוים עבד על החיזבאללה

עמיר רפפורט


"הייתי מוכן למות כדי לא לגלות את הסודות החשובים", אמר טננבוים לאחר שהוחזר לישראל * עכשיו, בתום חקירתו הביטחונית, מתברר כי האיש שיצא לבצע עסקת סמים ונחטף אכן לא חשף בפני חוקרי החיזבאללה סודות ביטחוניים משמעותיים * יותר מזה: הוא הלעיט את חוקריו ב"דיסאינפורמציה" מתובלת בפרטים אמיתיים הקשורים לשירותו הצבאי - אבל רק כאלה שחשיפתם גורמת נזק מועט יחסית

חשבו שהוא גילה את כל מה שהוא ידע, חשבו שהוא אפילו מכר סודות תמורת כסף, אבל עכשיו מתברר מעל לכל ספק: האזרח החטוף אלחנן טננבוים הצליח, לכל אורך תקופת שביו, "לעבוד על החיזבאללה" ולא לגלות סודות כמוסים שחשיפתם היתה פוגעת בביטחון המדינה. עובדה זאת מתבררת כעת עם סיכומה של החקירה שנערכה לטננבוים במערכת הביטחון. במשך זמן רב הנחת העבודה שעמדה בבסיס החקירה היתה שטננבוים סיפר לחיזבאללה את כל הידוע לו מתקופת שירותו הצבאי. עתה מתברר, כי לא רק שהאזרח השבוי לא גילה את הסודות החשובים, אלא שהצליח להונות את חוקרי החיזבאללה והלעיט אותם ב"דיסאינפורמציה" שהיתה מתובלת בפרטים אמיתיים הקשורים לשירותו הצבאי - פרטים שחשיפתם גורמת נזק מועט יחסית. כשירד טננבוים מהמטוס שהחזיר אותו ארצה לפני כשלושה חודשים הוא נלקח מיד לחקירה, כשעל ראשו מרחפת עננת אשם כבד. מאוחר יותר הוא אמר לחוקרי מערכת הביטחון שחקרו אותו במתקן נעורים: "הייתי מוכן למות כדי לא לגלות את הסודות החשובים". באותו שלב איש לא היה מוכן לקנות את דבריו. אגב, מאוחר יותר מתברר שלא היה צורך להעמיד את נכונותו זאת של טננבוים במבחן, מכיוון שחוקרי החיזבאללה בשבי "קנו" את דבריו והיו בטוחים שהוא מספר להם את כל האמת ורק את האמת.

אישור לכך שסודותיו הכמוסים של טננבוים נשארו עמו עד חזרתו ארצה נותן גם הרמטכ"ל משה (בוגי) יעלון, בראיון שמתפרסם היום בגיליון החג של מעריב. "טננבוים לא גילה את הסודות הרגישים ולא נגרם נזק אסטרטגי כתוצאה מהדברים שהוא כן אמר", אמר יעלון.

גורמי ביטחון אומרים, כי החקירה בשאלה אילו דברים סיפר טננבוים לחוקריו בשבי, שבוצעה על ידי מחלקת ביטחון המידע בצה"ל, היתה אחת משלוש סוגיות עיקריות שנבדקו לאחר שובו ארצה. השב"כ בדק, במקביל לכך, חשד שהיה לו קשר עם החיזבאללה עוד לפני חטיפתו ואילו המשטרה חקרה את החשדות הפליליים הכבדים לגבי נסיבות חטיפתו. יש לציין לגבי נקודה זאת, כי טננבוים הודה שיצא לחו"ל עם דרכון מזוייף בכוונה לבצע עסקת סמים. במסגרת הסכם שנחתם עימו במהלך חקירתו הוא צפוי לקבל חיסיון מהעמדה לדין על עבירות אלה.

החשש הכבד מפני גילוי סודות ביטחוניים נבע מכך שבשנים האחרונות לפני חטיפתו מילא טננבוים במשך מאות ימי מילואים תפקיד רגיש ביותר בצה"ל כאלוף משנה.

פרטים מעניינים נוספים עולים מסיכום חקירתו הביטחונית של טננבוים. כך, למשל, הקצין הבכיר לא ידע במשך שנתיים אחרי שנחטף שהוא נמצא על אדמת לבנון. בכל החקירות שנערכו לו באותן שנתיים הוא עבר ממקום למקום כשעיניו קשורות מבלי לראות מאומה. האדם הראשון שאמר לו שהוא מוחזק בידי החיזבאללה על אדמת לבנון הוא המתווך הגרמני, שהגיע לבקר אותו בשבי כשנה לפני השחרור.

את החקירות ניהלו מספר חוקרים יחד. אחד מהם שוחח עמו עברית רהוטה ותוך כדי כך תרגם את הדברים ליתר החוקרים. טננבוים אכן עבר עינויים בכלא, אבל בעיקר נפשיים. הוא הוחזק בחדרון צר וחשוך מבלי לדעת מה התאריך, או אפילו מה השעה.

חקירתו הראשונה של טננבוים נמשכה, ככל הנראה, כחודש וחצי. בהמשך, לאורך תקופת שביו, שלוש שנים ושלושה חודשים, הוא הוצא מדי פעם ל"השלמות חקירה" שהלכו והתמעטו ככל שחלף הזמן. על סמך שיחזור חקירותיו בשבי מעריכים במערכת הביטחון כי ייתכן שהשבוי הישראלי נחקר גם על ידי חוקרים סורים או איראנים.

שחזור החקירות של טננבוים בשבי החזבאללה מעלה כי החוקרים האמינו לדברים שאמר להם משום שהוא השכיל לגלות "פתיחות רבה", לכאורה , וסיפר להם אינספור פרטים לגבי התקופה שבה שירת בצה"ל כמפקד אגד ארטילרי במילואים, שהסתיימה בשנת 1992. בגלל שטננבוים "פיטפט" כמעט ללא הרף על תקופה זאת, האמינו לו שוביו כאשר אמר להם שאחרי 1992 הוא סיים, למעשה, את שירות המילואים שלו ומאז הוא נקרא לשירות רק לימים בודדים על מנת לעסוק בנושאים חסרי כל חשיבות.

כך או כך, עם סיומה של חקירת ההיבטים הביטחוניים בפרשת טננבוים, נשמו הרבה אנשים לרווחה. יצוייין כי במעריב נחשף לאחר ביצוע עסקת חילופי השבויים עם החיזבאללה, לפני כשלושה חודשים, כי המשפט הראשון שאמר החטוף לאחר שעבר לצד הישראלי בנמל התעופה בגרמניה, שבו התבצעו חילופי השבויים, היה: "לא גיליתי כלום". אז רק מעטים היו מוכנים להאמין לו. עכשיו כבר מאמינים לו יותר.



Return to Archive