mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
מרץ 7

המבקר יבדוק את פרשת טננבוים

יהודה גולן


בעקבות חשיפת ''מעריב'': מבקר המדינה יחל בימים הקרובים לבדוק את תהליכי קבלת ההחלטות שהביאו להחזרת טננבוים לישראל. ח''כ פינס: זו החלטה נבונה

מבקר המדינה, אליעזר גולדברג, החליט לבדוק את תהליכי קבלת ההחלטות, שקדמו להחזרתו של אלחנן טננבוים לישראל. החקירה תיפתח בימים הקרובים.

מלשכת המבקר פורסמה הודעה קצרה שבה נאמר: ''מבקר המדינה החליט לבדוק את תהליכי קבלת ההחלטות שקדמו להחזרת טננבוים. על היקפה של הבדיקה יחליט המבקר במהלך הביקורת''.

לפני כמה ימים פנה ח''כ אופיר פינס (עבודה) למבקר המדינה וביקש ממנו בשמה של מפלגת העבודה לבצע בדיקה מקיפה בפרשת טננבוים. זאת, בעקבות חשיפת ''מעריב'' על הקשרים העיסקיים בין ראש הממשלה, אריאל שרון, לבין חותנו של אלחנן טננבוים, שמעון כהן.

בקשות נוספות הועברו ליו''ר ועדת ביקורת המדינה, ח''כ אמנון כהן וככל הנראה גם הוועדה תתייחס לפרשת טננבוים בשבועות הקרובים. לא מן הנמנע שוועדת הביקורת תבקש גם מראש הממשלה להופיע בפניה. ממשרד מבקר המדינה נמסר שלתלונות חברי הכנסת אין קשר להחלטה על פתיחת החקירה.

''החלטה נכונה''

ח''כ פינס בירך על החלטת המבקר: ''זו החלטה נכונה כי המבקר הוא היחיד שיכול לחקור את הפרשה. כל יתר הגופים היו מעורבים בפרשה עצמה. כך המשטרה, השב''כ ו-וועדת המשנה של הכנסת לגופים החשאיים. כל הגופים הללו עלולים למצוא את עצמם אף הם נחקרים על ידי המבקר''.

גם ח''כ חיים רמון (עבודה) בירך על ההחלטה. עם זאת, הוא שב וקרא ליו''ר ועדת חוץ וביטחון, יובל שטייניץ, לחקור במקביל באמצעות ועדת המשנה לשירותים החשאיים, את כל הנסיבות שקשורות לפרשת טננבוים. ''זו צריכה להיות חקירה מהירה ותמציתית לאור העובדה שכל חומר נמצא בידי ועדת המשנה'', אמר רמון. ''על הוועדה להתמקד בהתנהלות הדרג המדיני והביטחוני, שמעוררת תמיהות רבות''.

ח''כ יוסי שריד (מרצ) הציע למבקר שלא להתמקד במערכת היחסים בין שרון לשמעון כהן: ''הסיפור הזה נראה לי משני, כדאי להתמקד בשאלה איך אדם מפוקפק כמו טננבוים עלה למעלה, איך איש כמוהו נחשף לסודות הביטחון הכמוסים של המדינה ובעיקר מי אחראי להציג את תמונת השבוי המעונה, שימיו ספורים, עקור שיניים וציפורניים שדעתו נשתבשה עליו מחמת הסבל ומוכרחים להציל אותו בדחיפות מירבית מידי שוביו''.

לא סיפר לממשלה

בשבוע שעבר נחשפו ב''מעריב'' הקשרים העיסקיים בין שרון לחותנו של טננבוים. לפי התחקיר, ב-1971 חכרה משפחת שרון את חוות שקמים, ליד שדרות. לזוג שרון לא היה רקע בחקלאות, מלבד גידול סוסים, ולכן השאיר שרון בתפקידם את מנהליה הקודמים של החווה - שמעון כהן והאחים משה ויעקב פרנסיס. השלושה עבדו בכפוף לשרון, לימדו אותו את רזי החקלאות וניהלו את שיווק התוצרת החקלאית של החווה. כהן הוא אביה של אסתר טננבוים, אשתו בנפרד של אלחנן טננבוים.

ב-1977, כשמונה שרון לשר החקלאות, קמה סערה ציבורית סביב ניגוד העניינים הנובע מבעלותו על חווה חקלאית. בעקבות זאת הוקמה חברת ''שקמים ניהול ועיבוד (1978) בע''מ'', שמטרתה הוגדרה כ''ניהול חוות חקלאיות''. החברה רשומה עד היום ברשם החברות כ''פעילה'', ובעלי המניות הרשומים הם לילי שרון ז''ל (רעייתו המנוחה של ראש הממשלה), שמעון כהן, האחים פרנסיס וחנוך מיודבניק.

ההיכרות בין משפחת שרון לחותנו של טננבוים לא הסתכמה רק בתחום העסקי. מדובר בידידות ארוכת שנים. שמעון כהן סיפר ששרון היה אורח בחתונת בנו (אך לא בחתונת בתו, אסתר טננבוים). בעקבות החשיפה אמר ראש הממשלה שהוא אינו בקשר עם שמעון כהן כבר עשרות שנים, ושלא ידע על כך שהוא חותנו של טננבוים.

Return to Archive