mia2b.jpg (4487 bytes)

Ynet  2004
מרץ 3

גורמי ביטחון: כנראה שטננבוים לא שימש סוכן חיזבאללה

אפרת וייס


בתום היום השני לחקירת הפוליגרף התברר: טננבוים נמצא דובר אמת בחלק מהשאלות שנשאל, בהן בטענה שנחטף ללבנון. גורמים המקורבים לחקירה ל-ynet: עדיין אין מסקנה חד-משמעית אם יש עילה לבטל את ההסכם שנחתם עימו, ועדיין לא ברור מה היקף הנזק הביטחוני שגרם. היום ידון בג"ץ בעתירת ח"כים לביטול ההסכם

למימוש עסקת הטיעון סלולה? גורמים במערכת הביטחון אמרו אמש (יום ד') ל-ynet כי מחקירת אלחנן טננבוים עולה כי הוא לא שימש, ככל הנראה, סוכן של חיזבאללה. כאשר נשאל על נסיבות הגעתו ללבנון ואמר שנחטף, נמצא דובר אמת.

על רקע הפירסומים אודות הקשרים שהיו לכאורה בין משפחת טננבוים לראש הממשלה, וההשפעה שהיתה לכאורה לקשרים אלה על ההחלטה לשחררו בעסקת השבויים, נמשכה אתמול חקירתו של טננבוים. זה היה היום השני לחקירתו כשהוא מחובר לגלאי שקר.

החקירה התבצעה במתקן של השב"כ במרכז הארץ. גורמים המקורבים לחקירה הגדירו את היומיים הראשונים של חקירת טננבוים במכונת האמת כ"קריטיים". אולם נראה כי הם טרם גיבשו מסקנות סופיות לגבי אמינות גרסתו, והתוצאות, עד כה, אינן חד משמעיות.

כתוצאה מכך אין לגורמי החקירה לפי שעה עמדה חד-משמעית בשאלה האם יש או אין עילה לבטל את ההסכם שנחתם עם טננבוים.

הגורמים ציינו כי הם סבורים שמלבד העבירות הפליליות בהן הודה טננבוים, קיים חשד שגרם לנזק ביטחוני. לדבריהם, השאלה שנותרה עדיין פתוחה היא מהי מידת הנזק.

במערכת הביטחון הדגישו שחקירתו של טננבוים תימשך לפחות עד השבוע הבא. עוד אמרו גורמי ביטחון כי יתכן שבשבוע הבא יעמתו החוקרים את טננבוים עם אנשים אחרים, וככל הנראה הוא יידרש לעבור בדיקות פוליגרף נוספות.

"העסקה לא מקנה לטננבוים חסינות מוחלטת"

בתוך כך ידון היום בג"ץ בעתירה של חברי הכנסת חמי דורון ואופיר פינס נגד ההסדר שעשתה המדינה עם אלחנן טננבוים.

אמש הגישה המדינה את תשובתה לבג"ץ. המדינה טוענת כי האינטרס הציבורי שבחשיפת מלוא הפרטים הביטחוניים בפרשה וקידום החקירה הם העומדים ביסוד ההסכם, וכי לא מדובר בעסקת טיעון המקנה לטננבוים חסינות מפני העמדה לדין בעבירות ביטחוניות.

בתשובה המדינה נאמר כי ההסדר חיוני משום שבלעדיו היה חשש שטננבוים לא ימסור את כל המידע הדרוש וכי כל גורמי הביטחון המליצו עליו.

בתוך כך, התכנסה אתמול ועדת המשנה למודיעין ולשירותים חשאיים לדון בהתפתחויות בפרשת טננבוים. חברי הוועדה, ח"כ חיים רמון וח"כ אהוד יתום, דורשים להפוך את הוועדה לוועדת חקירה פרלמנטרית שתחקור את הפרשה על כל היבטיה.

בהכנת הידיעה השתתף אילן מרסיאנו

Return to Archive