mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
פברואר 1

לא שמע על 11 בספטמבר

אבי אשכנזי ועמיר רפפורט


הוא לא ידע על אסון התאומים * לא שמע על המלחמה בעיראק ועל נפילת סדאם חוסיין * לא עודכן על חילופי השלטון בישראל * ורק כמה ימים לפני שחרורו התבשר שבתו התחתנה וילדה * לאחר 1,200 יום של בידוד מוחלט מהעולם החיצון, נדהם טננבוים לשמוע על כל מה שהתרחש מאז חטיפתו * וזכה לחבק בפעם הראשונה את הנכדה תמר

הרבה אירועים היסטוריים התרחשו בשלוש השנים האחרונות בארץ ובעולם: אסון התאומים, המלחמה בעיראק, לכידתו של סדאם חוסיין, האינתיפאדה ועוד. על כולם שמע אלחנן טננבוים בפעם הראשונה עם חזרתו משבי החיזבאללה, ביום חמישי. "מי ראש הממשלה? " שאל במהלך הטיסה מגרמניה לישראל, והופתע לשמוע כי האיש המכהן כיום בתפקיד - זה אשר החליט על העסקה לשחרורו - הוא אריאל שרון. "להשלים בשלושה ימים פערים של למעלה משלוש שנים בשבי", זו המשימה העיקרית שניצבה בפני בני משפחתו של טננבוים ושל אנשי מערכת הביטחון שמלווים אותו, מאז חזרתו ארצה. בניגוד לרושם שנוצר מהראיון שעבר תחת עיניהם הפקוחות של אנשי חיזבאללה, התנאים שבהם הוחזק טננבוים בשבי היו קשים ביותר, וכללו ככל הנראה גם עינויים. הוא הוחזק בחדרון קטנטן של ארבעה מטרים מרובעים, והקשר היחידי שלו אל העולם החיצון היה צוהר דקיק, שדרכו הכניסו לו מגשי אוכל, מים ותרופות. עכשיו מתברר כי במשך יותר משלוש שנים הוא לא ידע מה מתרחש מחוץ לכותלי התא שבו הוחזק בבידוד כמעט מוחלט. אפילו על נישואי בתו ולידת נכדתו הוא עודכן כמה ימים לפני השחרור.

* "של מי שלושת ארונות המתים במטוס? "

את המידע על שהתרחש בארץ ובעולם במהלך שנות שהותו בשבי, קיבל טננבוים לראשונה במהלך הטיסה מגרמניה לישראל ביום חמישי. פסיכיאטר שליווה אותו בטיסה החל להכניס אותו לעניינים כבר בדרך. לבקשת המשפחה, הפסיכיאטר העניק לו תמונה של נכדתו תמר, שנולדה לפני כארבעה חודשים. במהלך הטיסה שמע טננבוים לראשונה על אסון התאומים ועל המלחמה בעיראק, והיה המום לשמע הדברים. הוא אף תהה מהם שלושת ארונות המתים שהגיעו עמו באותו מטוס, ונדהם לשמוע כי מדובר בשלושת החיילים שנחטפו. מתברר כי הוא לא ידע כלל על החטיפה. את סוף השבוע הראשון שלו בארץ העביר טננבוים במיתקן אישפוז של חיל הרפואה, הצמוד למחנה צריפין, משם הועבר אתמול בערב למיתקן המשטרה בנעורים שליד נתניה, שם ייחקר בתקופה הקרובה. על מנת לא לחבל בחקירה שעוד צפויה לו הוא אינו מורשה לקרוא עיתונים או לצפות בטלוויזיה.

ביום שישי לפנות ערב, לאחר שהשתתפו בהלוויותיהם של שלושת החיילים החטופים, הגיעו הבן אורי, הבת קרן, הרעיה אסתר (איקה) והאחות אסתר לביקור, והביאו עמם גם את הנכדה תמר, כדי שיראה אותה בפעם הראשונה. הפגישה ארכה כשעתיים. "שרנו שירי שבת. ניסינו להשלים דברים שקרו בשלוש השנים האחרונות, שהוא לא היה מודע להם. אבא החזיק את תמר הקטנה, חיבק אותה ופרץ בבכי", סיפר הבן אורי. "הבאנו לו דברים שזכרנו שהוא אוהב: קוטג', במבה, מאכלים שהוא אוהב וגם עוגת שוקולד", סיפרה אחותו.

בני המשפחה הביאו לטננבוים מכונת גילוח וציוד אישי נוסף, וכן ספרים שיוכל לקרוא בתקופת החקירה. בין השאר קנו לו ספר מסדרת "הארי פוטר", שעדיין לא יצא לאור כאשר טננבוים נפל בשבי. במהלך סוף השבוע נמסרו לידי טננבוים מברקים ודרישות שלום ממאות ממכריו שאינם יכולים להגיע אליו באופן אישי, בגלל תנאי החקירה המגבילים שהוטלו עליו. בטלפון הוא הורשה לשוחח רק עם חמותו. אמש, במוצאי שבת, שוב זכה טננבוים לביקור של בני המשפחה, אשר יורשו לבקר אותו מדי יום גם במהלך החקירה.

טננבוים הועבר למיתקן הרפואי בצריפין ביום חמישי בערב, מיד לאחר שפגש לראשונה את בני משפחתו בבסיס חיל האוויר בנתב"ג. שיירה מאובטחת של שש ניידות משטרה, אופנוענים, ושוטרים חמושים ליוו את טננבוים ששכב על אלונקה בתוך אמבולנס צבאי שחלונותיו כוסו בניירות, כדי שלא ניתן יהיה לצלמו. גם המיתקן הצבאי הפך ליעד מבוצר. חיילים פיטרלו בין הגדרות ובש"ג הוצב סגן-מפקד היחידה, שבדק את הנכנסים והיוצאים. שוטרי היחידה לחקירת פשעים חמורים ובינלאומיים (יאחב"ל), וחוקרים של אגף המודיעין מילאו את הבסיס. טננבוים נראה יורד מהאמבולנס וצועד ברגל לכיוון החדר שהכינו עבורו, כשחגורה הדוקה של מאבטחים ואנשי שב"כ מכתרת אותו מכל עבר.

* נמצא במצוקה נפשית קשה

ביום שישי בבוקר, לאחר חקירה ראשונית שנמשכה מספר שעות, יצא טננבוים מחדרו לסדרת בדיקות במרפאת המומחים של החר"פ, כשהוא מלווה בשבעה-שמונה מאבטחים, חלקם חמושים. במהלך היום הגיע למיתקן גם קצין רפואה ראשי תתאלוף ד"ר חזי לוי, שבדק גם הוא את טננבוים. במהלך היום נראו חוקרי היאחב"ל ואנשי שב"כ יוצאים ונכנסים מחדרו של טננבוים בקומה הראשונה של מיתקן האישפוז, כשהם לבושים אזרחי ובידם קלסרים. ביום שישי יצא טננבוים פעמיים מחדרו כשהוא מלווה באבטחה והשומרים דאגו לכך שאיש לא יוכל להתקרב אליו או ליצור איתו מגע. במהלך סוף השבוע עבר טננבוים טיפול שיניים במיתקן הרפואי הצבאי שבו הוא שוהה. לא ברור עדיין אילו עינויים עבר בשבי החיזבאללה, אבל מסתמנת האפשרות שכחלק מהניסיונות "לשכנע" אותו לדבר בחקירה עקרו שוביו שתיים משיניו. שאר השיניים היו במצב תקין. מצבו הנפשי של טננבוים גם הוא קשה. פסיכיאטר מטעם צה"ל, שבדק אותו לאחר שובו ארצה, התרשם כי טננבוים נתון במצוקה נפשית בעקבות התקופה הארוכה בשבי, ההשפלה והניתוק מהעולם החיצון.

מצבו הפיזי ככל הנראה שפיר יותר. "בסך הכל, מצבו טוב מאוד", אמר אחד מקציני הרפואה שבדק את טננבוים. במהלך היום הגיע למיתקן קצין רפואה ראשי תת-אלוף ד"ר חזי לוי, שבדק גם הוא את טננבוים. לדבריו, "הוא בריא יחסית לאדם בגילו". על פי סיכום בין משפחת טננבוים לבין המשטרה, צה"ל והשב"כ, הוא יוחזק מרצונו בבידוד לצורך חקירה על פי הסדר של "שחרור בערבות בתנאים מגבילים", ויהיה רשאי להתייעץ ללא הגבלה עם פרקליטיו, עורכי הדין אלי זוהר ורועי בלכר. טננבוים אמור לעבור היום מהמרפאה בצריפין לבית ההארחה של המשטרה בנעורים שליד נתניה, שם תיערך חקירתו בתנאי בידוד ותחת איפול תקשורתי לאורך השבועות הבאים.



Return to Archive