mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
בפרואר 1

טננבוים: ''מה, אריק שרון ראש ממשלה?''

אבי אשכנזי ועמיר רפפורט


אחרי שלוש שנים של ניתוק מוחלט למד החטוף על נפילת התאומים, המלחמה בעיראק ולכידת סדאם. היום תחל חקירתו תחת איפול מלא

שלוש השנים האחרונות היו רצופות אירועים דרמטיים בארץ ובעולם: אסון התאומים, המלחמה בעיראק, לכידתו של סדאם חוסיין, האינתיפאדה ועוד. אלא שהאזרח המשוחרר אלחנן טננבוים שמע עליהם בפעם הראשונה ביום חמישי, עם חזרתו משבי חיזבאללה. ''מי ראש הממשלה? '' שאל טננבוים במהלך הטיסה מגרמניה לישראל, והופתע לשמוע שהאיש המכהן בתפקיד הוא אריאל שרון.

המשימה העיקרית שניצבה בפני משפחת טננבוים היתה להשלים בשלושה ימים פערים של למעלה משלוש שנים. בניגוד לרושם שנוצר מהראיון ששידר חיזבאללה, התנאים שבהם הוחזק טננבוים בשבי היו קשים ביותר, וכללו ככל הנראה גם עינויים.

הוא הוחזק בחדרון קטנטן של ארבעה מטרים מרובעים, והקשר היחידי שלו אל העולם החיצון היה צוהר דקיק, שדרכו קיבל אוכל, מים ותרופות.

במשך יותר משלוש שנים הוא לא ידע מה מתרחש מחוץ לכותלי התא שבו הוחזק בבידוד כמעט מוחלט. אפילו על נישואי בתו ולידת נכדתו הוא עודכן כמה ימים לפני השחרור. את המידע על שהתרחש במהלך שהותו בשבי, קיבל טננבוים לראשונה בטיסה מגרמניה לישראל ביום חמישי. פסיכיאטר שליווה אותו התחיל להכניס אותו לעניינים כבר בדרך.

''של מי ארונות המתים?''

לבקשת המשפחה, הפסיכיאטר הראה לו תמונה של נכדתו תמר, שנולדה לפני כארבעה חודשים. במהלך הטיסה שמע לראשונה על אסון התאומים ועל המלחמה בעיראק, והיה המום. הוא אף תהה מהם שלושת ארונות המתים שהגיעו עמו באותו מטוס, ונדהם לשמוע שמדובר בשלושת החיילים שנחטפו.

את סוף השבוע הראשון שלו בארץ העביר טננבוים במתקן אשפוז של חיל הרפואה, שצמוד למחנה צריפין, משם הועבר אתמול בערב למתקן המשטרה בנעורים שליד נתניה, שם ייחקר בתקופה הקרובה. על מנת לא לחבל בחקירה שעוד צפויה לו הוא אינו מורשה לקרוא עיתונים או לצפות בטלוויזיה.

קוטג' והארי פוטר

ביום שישי בערב, זכה טננבוים לראות לראשונה נכדתו תמר. ''אבא החזיק את תמר הקטנה, חיבק אותה ופרץ בבכי'', סיפר הבן אורי. ''הבאנו לו דברים שזכרנו שהוא אוהב: קוטג', במבה.'', סיפרה אחותו. בין השאר קנו לו בני המשפחה ספר מסדרת ''הארי פוטר'', שעדיין לא יצא לאור כשנפל בשבי.

''בסך הכל, מצבו טוב מאוד''

במהלך סוף השבוע עבר טננבוים טיפול שיניים במיתקן הרפואי. לא ברור עדיין איזה עינויים עבר בשבי חיזבאללה, אבל מסתמנת האפשרות שהשובים עקרו שתיים משיניו במהלך החקירה. פסיכיאטר מטעם צה''ל, שבדק אותו לאחר שובו ארצה, התרשם שהוא נתון במצוקה נפשית בעקבות התקופה הארוכה בשבי, ההשפלה והניתוק מהעולם החיצון. מצבו הפיזי ככל הנראה שפיר יותר. ''בסך הכל, מצבו טוב מאוד'', אמר אחד מקציני הרפואה שבדק את טננבוים.

על פי סיכום בין משפחת טננבוים לבין המשטרה, צה''ל והשב''כ, הוא יוחזק מרצונו בבידוד לצורך חקירה על פי הסדר של ''שחרור בערבות בתנאים מגבילים'', ויהיה רשאי להתייעץ ללא הגבלה עם פרקליטיו, עורכי הדין אלי זוהר ורועי בלכר. טננבוים אמור לעבור היום מהמרפאה בצריפין לבית ההארחה של המשטרה בנעורים שליד נתניה, שם תיערך חקירתו בתנאי בידוד ותחת איפול תקשורתי לאורך השבועות הבאים. פרויקט מיוחד - עסקת השבויים

Return to Archive