mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
ינואר 29

10 1,2 ימים

עמיר רפפורט


אמש לאחר חצות הודיעו מקורות בכירים בחיזבאללה כי שלושת החיילים החטופים אינם בין החיים * הערב, לאחר יותר משלוש שנות ציפייה - יגיעו ארונות הקבורה לנתב"ג * ובחדר אחר בבסיס הצבאי ייפגש האזרח אלחנן טננבוים, עם בני משפחתו, ויועבר מיד לבדיקות רפואיות

לאחר 1210 ימים מורטי עצבים, יגיעו הערב שלושת ארונות החיילים החטופים לארץ. מעט אחרי השעה שש, בחדר מיוחד בבסיס חיל האוויר בנתב"ג, צפויות משפחות החיילים החטופים להתייחד עם יקיריהן. באותו זמן, בחדר אחר בבסיס, צפוי להתקיים מפגש קורע לב נוסף: האזרח ששב מן השבי, אלחנן טננבוים, יפגוש את בני משפחתו, שציפו לו בכיליון עיניים במשך תקופה דומה.

השיבושים שבדרך

אבל כל זה יתרחש רק אם בדרך לא יהיו שיבושים ותקלות של הרגע האחרון, שעלולים לסכן את עיסקת הענק הכל כך מורכבת בין ישראל לחיזבאללה, המתבצעת בשעות אלה על אדמת גרמניה. דוגמה לשיבוש אפשרי התרחשה רק אתמול בשעות הלילה המאוחרות, כשהתברר שהעסקה לא מתנהלת בצורה חלקה בשל חילוקי דיעות של הרגע האחרון שהתעוררו בין הצדדים בנוגע לרשימת האסירים הפלשתינים שישראל החליטה לשחרר. (על שחרור האסירים הפלשתינים - בעמוד 7-6). כמו כן, ככל שנקפו השעות, הלכו ורבו במערכת הביטחון סימני השאלה לגבי האפשרות שלפחות אחד מהחיילים החטופים נותר בחיים, זאת, למרות שהם כבר הוכרזו כחללים ע"י צה"ל, אבל אמש לאחר חצות, הודיעו מקורות בכירים בחיזבאללה כי שלושת החיילים אינם בין החיים.

מבצע "תכלת לבן"

צה"ל העניק למבצע חילופי השבויים את שם הקוד "תכלת לבן". על המבצע מפקד מתוך הבור של מחנה רבין (הקריה) ראש אגף המבצעים אלוף ישראל זיו, כאשר ראש הממשלה אריאל שרון, שר הביטחון שאול מופז והרמטכ"ל משה בוגי יעלון, יקבלו עידכונים על ההתפתחויות בזמן אמת. מבצע" תכלת לבן" החל להיכנס כבר אתמול להילוך גבוה. בשעות הצהריים נחת בבסיס חיל האויר הגרמני שממוקם על יד קלן, שבו יתבצעו חילופי השבויים בפועל, מטוס בואינג ראשון של חיל האויר אשר הביא את המשלחת הישראלית. במקביל, ערך צה"ל אתמול תיחקור אחרון לכל האסירים שאמורים להשתחרר במסגרת העסקה- 400 פלשתינים שישוחררו לשטחים ועוד 36 אזרחים בני לאומים אחרים, ובראשם מוסטפא דיראני ועבד אל כרים עובייד. אמש היו אמורים המתווכים הגרמניים לראות במו עיניהם את אלחנן טננבאום ואת הארונות עם גופות החיילים החטופים, עומר סועאד בני אברהם ועדי אביטן.

בדיוק בשעה ארבע של הלילה החולף היו אמורים להמריא במקביל שני מטוסים אל אותו יעד - בסיס חיל האוויר בקלן. מביירות היה אמור להמריא מטוס גרמני כשעל סיפונו גופות החיילים החטופים וכן אלחנן טננבוים. מישראל היה אמור לצאת מטוס בואינג של חיל האויר הישראלי כשבו 36 האסירים ששוחררו מבתי הכלא הישראליים.

בהתאם לתכניות המקוריות, טננבאום וכן 36 האסירים המשתחררים אמורים להישאר בתוך המטוסים לאחר הנחיתה בגרמניה עד שישולם זיהוי גופות החיילים החטופים.

הזיהוי

השלב הקריטי בעסקת השבויים בגרמניה אינו קשור במודיעין ואינו תלוי במתווכים הגרמנים. השלב הקריטי הוא זיהוי הגופות של שלושת החיילים. איש לא יודע בוודאות מה מצב הגופות: האם הן שלמות? האם הוקפאו? בהיעדר מידע, נערך צוות הרפואה המשפטית בראשות פרופ' יהודה היס למספר תסריטים. תסריט ראשון: זיהוי באמצעות שיניים. תהליך כזה יכול להסתיים בתוך דקות אחדות לכל חלל; תסריט שני: זיהוי באמצעות דנ"א. תהליך זה יכול להימשך שעות ארוכות; תסריט שלישי: זיהוי על פי טביעת אצבעות; תסריט רביעי: זיהוי על פי סימנים מיוחדים, כמו עצמות שבורות. לשם כך נלקחו צילומי רנטגן של החיילים; תסריט חמישי: קושי בזיהוי הגופות בשטח. במקרה כזה יועברו הגופות למעבדה לזיהוי פלילי. זהו תהליך שעלול להימשך שבועות.

אם אכן יקבעו הרב הצבאי הראשי תא"ל ישראל וייס, שעומד בראש המשלחת הישראלית, והפתולוג יהודה היס כי אכן מדובר בגופותיהם של עדי אביטן, עומר סועאד ובני אברהם, יינתן בכך האות לביצע השלב הסופי של העסקה: בשעה שתיים ימריא המטוס הגרמני לכיוון ביירות כשהפעם על סיפונו יהיו 36 האסירים שהשתחררו מבתי הסוהר בארץ, ואילו במטוס של חיל האויר שישוב לישראל יהיו ארונות החיילים החטופים ואלחנן טננבוים. באותו זמן ישוחררו לחופשי במחסומים בין ישראל לרשות הפלשתינית גם 400 האסירים הפלשתינים שכלולים בעסקה.

השיבה הביתה

כעבור ארבע וחצי שעות ישלימו שלושת החיילים החטופים ואלחנן טננבוים את המסע הביתה, שנמשך בעצם שנים. אם לא יהיו שיבושים, ינחת המטוס הישראלי שבו טננבוים ושלושת החיילים החטופים בבסיס חיל האויר ליד נתב"ג סמוך לשעה שש בערב. למשפחות החיילים החטופים הוכן כבר מבעוד מועד אוהל שבו הם יוכלו להמתין להגעת ארונות יקירהם. במערכת הביטחון נערכים לכך שאלחנן טננבוים יועבר לחדר צדדי הרחק מעיני התקשורת.

לעומת טננבוים, שיוגנב מתוך בסיס חיל האוויר לבדיקות רפואיות, יתקבלו ארונות שלושת החיילים החטופים בטקס ממלכתי, אשר אמור להתחיל בשעה שמונה בערב - זמן צפיית השיא בטלוויזיה (עוד על הטקס - בעמוד 11-10). בצעד יוצא דופן הוחלט על ידי המארגנים כי ראש הממשלה וכל צמרת המדינה הם שיעמדו בזמן שייכנסו לרחבת הטקס בני משפחות החיילים החטופים, כדי לכבד אות.

* לאחר שהחיזבאללה חשף אתמול קטע מראיון טלוויזיוני שנערך עם אלחנן טננבוים, עשוי לחשוף החיזבאללה היום, לראשונה, את סרט הווידאו שתיעד את חטיפת שלושת חיילי צה"ל. הסרט צולם ב-7 באוקטובר 2000, בצהריים , על ידי צלם של חיזבאללה. כתב ערוץ החדשות הלבנוני LBC, דיווח אתמול מביירות, כי הסרטון ישודר מתוך אולם החגיגות המרכזי, שבו יישא נסראללה את נאומו.

בהכנת הידיעה ההשתתפו: הילה אלרואי דה-בר וג' קי חוגי

Return to Archive