mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
ינואר 29

המריבה על הטקס בדרך לביירות

אריק בנדר, אילאיל שחר ומנחם רהט


טקס החזרת הבנים אמור היה להיות ממלכתי, מרגש, מאחד * במקום זאת, הוא הפך למוקד מריבה * שרים וח"כים,מימין ומשמאל,זועמים: "זה ניצול תקשורתי וכניעה לחיזבאללה" * ובזמן שכולם מתווכחים כיצד לקבל את פני ארונותיהם של עדי, בני ועומר, אדם אחד נעלם * טננבוים, החטוף החי, לא מוזכר בהזמנות ובתכנית - ולו במילה אחת

לא כך אמור היה להתקבל הטקס הממלכתי שבו ישובו הבנים משבי החיזבאללה. המתכננים קיוו שהאירוע הערב יהפוך לאירוע מלכד, אך האווירה הטעונה סביב עסקת השבויים הפכה את הטקס לסלע מחלוקת בין חברי הכנסת והשרים, שרבים מהם כלל לא מתכוונים להגיע לאירוע. מול ראש הממשלה, שר הביטחון וחברי הכנסת שמתכוונים להתייצב הערב בבסיס חיל האוויר שבו ייערך הטקס, מתייצבים חברי כנסת מימין ומשמאל שרואים בטקס "ספין" תקשורתי של שרון, ומתכוונים להחרים את האירוע. גם מבין חברי הממשלה, שרים רבים עומדים להיעדר מהטקס.

שר הפנים אברהם פורז, שהצביע בממשלה נגד עסקת חילופי השבויים, הודיע כי הוא לא מוצא לנכון להגיע. גם סגן השר מיכאל רצון מתכוון להיעדר. השר עוזי לנדאו התלבט אתמול ארוכות, עד שלבסוף הודיע כי החליט להתייצב לטקס "מתוך כבוד לנופלים, ולא מתוך אמונה בעסקה", כדבריו . השרים אפי איתם, בני אלון, נתן שרנסקי וגדעון עזרא לא יגיעו בשל אירועים משפחתיים והתחייבויות קודמות.

"כניעה לחיזבאללה"

אל עמדתם של השר פורז וסגן השר רצון הצטרפו אתמול, במילים חריפות, חברי כנסת מכל קצות הקשת הפוליטית. חבר הכנסת אריה אלדד מהאיחוד הלאומי קרא לחבריו להחרים את הטקס, במחאה על "הכניעה לחיזבאללה". " ישראל הבטיחה בכניעתה שנסראללה יהפוך למלך בעזה, נסיך בשכם", אמר אלדד. "נסראללה הפך לפרפר שמטיל ביצי טרור בשכם וחברון. עדיין לא מאוחר לומר לכל העולם מה דינו של רוצח יהודים וסוחר גופות". יוזמתו של אלדד נענתה על ידי חברי כנסת מהימין, ובהם יושב ראש ועדת חוץ וביטחון חבר הכנסת יובל שטייניץ, שיחרים את הטקס.

מהעבר השני של המפה הפוליטית הודיע חבר הכנסת יוסי שריד ממרצ כי גם הוא לא ישתתף הערב בטקס הגעת הארונות. "המעמד כולו הוא עצוב וטרגי, והיה ראוי לקיים טקס צבאי מכובד ולא טקס עתיר פוליטיקאים בעל אופי ספיני", הסביר שריד. יושב ראש ש"ס חבר הכנסת אלי ישי הסביר את כוונתו להצטרף לרשימת המחרימים בכך שמדובר ב"טקס מנופח ומוגזם".

" למה, ריבונו של עולם, הופכים אצלנו כל דבר למחלוקת? " התלונן השר לענייני סמלים וטקסים דני נוה, בתגובה לביקורת. "אנחנו רק רוצים להראות שכל עם ישראל מחבק את המשפחות האומללות בשעתן הקשה".

" קדיש" ו"אל-פאתחה"

ההזמנות שנשלחו אתמול לחברי הכנסת, קוראות להם להשתתף ב"טקס השבת הבנים", שייערך בבסיס חיל האוויר בח"א 27. מתוכנית הטקס ניתן ללמוד כי מארגני הטקס מתכוננים לקבל את פניהם של שלושה ארונות, ולא של חיילים חיים. תוכנית האירוע כוללת את הכנסת שלושת הארונות, והקראת תפילת קדיש על ידי אבותיהם של החיילים עדי אביטן ובני אברהם. איש דת בדואי יקריא תפילת אלפאתחה, הפרק הראשון בקוראן, בשם משפחת סועאד. אגב, בהזמנה שהופצה בקרב חברי הכנסת אין כל אזכור לחטוף היחיד שחוזר בחיים, אלחנן טננבוים. נראה שאיש מהמוזמנים, מנשיא המדינה וראש הממשלה ועד אחרון חברי הכנסת, לא יידרש ללחוץ את ידו של השבוי החי, ששמו כלל אינו מוזכר בתוכנית האירוע.



Return to Archive