mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
ינואר 29

טננבוים: ''נסעתי בשביל רון ארד''

ג'קי חוגי


הישראלי החטוף בראיון ראשון מהשבי: ''לא פשעתי נגד ישראל. שיניתי את דעתי על חיזבאללה''

''נסעתי לביירות כדי להשיג מידע על הנווט השבוי רון ארד'' - כך אמר הלילה הישראלי החטוף, אלחנן טננבאום, בראיון ראשון משבי חיזבאללה. ''צריך לשמוע אותי, לא פשעתי נגד ישראל'', הוא הוסיף.

בראיון ל''אל-מנאר'', תחנת הטלוויזיה של חיזבאללה, נראה טננבוים במצב טוב מאוד. הוא ישב על כורסה כשלגופו סוודר אופנית, ושערו מסופר היטב. בנוסף לראיון שודרו קטעים שבהם הוא נראה קם ממיטתו בחדר שבו לכאורה הוחזק, מתלבש בחליפה ועניב ומתכונן ליציאה.

עם זאת, במבט קרוב אפשר היה לראות שידיו של טננבוים רעדו בזמן שהתלבש, ונראה שהחדר שהוצג כחדר מגוריו היה למעשה מזויף וקירותיו נראו עשויים מבד. המראה שהיתה בחדר הוחזקה על ידי חיזבאללה, במקום שתהיה תלויה על הקיר.

''לא פשעתי נגד ישראל''

בראיון עצמו ניסה טננבוים להסביר כיצד הגיע ללבנון וכיצד נפל בשבי החיזבאללה. ''אני יודע שיש האשמות שונות נגדי, אבל אני אומר שלא דיברתי עם אף אחד על הנסיעה שלי לפני יציאתי, ולכן אף אחד לא יודע על זה'', הוא הסביר. ''צריך לשמוע אותי בסבלנות עד הסוף, ולראות שהדברים שבגללם נסעתי לא היו כל כך גרועים, ושלא עשיתי כל כך הרבה פשעים נגד מדינת ישראל.

''הגעתי לביירות כדי לבקש ולמצוא אינפורמציה לגבי רון ארד. זאת היתה הכותרת של הנסיעה. באותה הזדמנות הייתי יכול גם לעשות משהו לביתי מבחינה כספית. היו הבטחות בדרך מצד כל מיני גורמים שהייתי איתם בקשר שאכן תימסר אינפורמציה כזו. אם היתה נמסרת אינפורמציה כזאת והייתי רואה שהיא רצינית, הייתי מעביר אותה לשלטונות שלי להמשך הטיפול. ואם לא, אז הייתי חוזר בי ולא היה קורה שום דבר''.

בהמשך הראיון סיפר טננבוים על התנאים שבהם הוחזק: ''חיזבאללה הוא ארגון יותר הומניטרי ממה שחשבתי. התייחסו אלי יפה, נתנו לי אוכל בזמן, התייחסו לבעיות שלי. אין לי שום טענות. אף פעם לא ראיתי בחיזבאללה ארגון טרור, ולמרות זאת היחס שלי אליהם בהחלט השתנה לטובה''.

חשוב לציין שהדברים נאמרו כשטננבוים עדיין בחזקת שבוי, וייתכן מאוד שהושגו תחת לחץ. כמו כן, לא ברור מתי צולם הראיון. בתוך כך נודע שהמשטרה מתכוונת להוציא צו איסור פרסום גורף על פרטי חקירתו של טננבוים.

''דבריו של טננבוים - לא סבירים''

בעקבות הראיון אמר בנו של טננבוים, אורי, לגלי צה''ל: ''אמנם אלה לא התמונות של אבא שאני זוכר, אבל אחרי ההלם והכאב הראשוניים אנחנו מאושרים שהוא הצליח לשרוד את הגיהנום של חיזבאללה. אנחנו מאושרים לראות אותנו חי, נושם ומדבר, אם כי אנחנו לא שוכחים לרגע שאלה לא התנאים שבהם הוא מוחזק כבר שלוש שנים בשבי''.

ח''כ אהוד יתום אמר: ''הופעתו של טננבוים ב'אל-מנאר' ודבריו בקשר לרון ארד הם בלתי סבירים ואינם תואמים את המידע הקיים ברשותינו. נראה שטננבוים משמש פה לחיזבאללה ודבריו הם דיסאינפורמציה בהנחיית נסראללה, שממשיך במערכת ההונאה והתעמולה''.

בלשכת ראש הממשלה הגדירו את דבריו של טננבוים, שלפיהם הגיע ללבנון כדי להשיג מידע על רון ארד, כ''שטויות''. ''זה לא רציני'', אמרו בלשכה.

Return to Archive