mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
ינואר 27

המשלחת הישראלית יוצאת לזהות את השבויים

אפרת וייס ודיאנה בחור-ניר


הרב הצבאי הראשי וראש המכון לרפואה משפטית יוצאים לגרמניה. מחר ישובו עם גופות שלושת החיילים, שיתקבלו בטקס צבאי מלא. אלחנן טננבוים, שיחזור באותה טיסה, ייפגש עם משפחתו בחדר צדדי בנתב"ג, משם יועבר לבדיקות רפואיות ולתחילת החקירה. "הוא לא יתקבל כגיבור", מבהירים גורמים מדיניים, "ויחזור למשפחתו רק אם יוחלט שאין מקום להעמידו לדין"

עסקת השבויים יוצאת לדרך : היום (ד') ימריא מטוס של חיל-האוויר לגרמניה, ובו ראש המכון לרפואה משפטית, פרופ' יהודה היס, הרב הצבאי הראשי, תת-אלוף ישראל וייס ונציגי צה"ל והמשטרה. הם יחלו בהליך זיהוים של שלושת חיילי צה"ל, וכשהזיהוי יושלם, מחר אחר-הצהריים, תימסר הודעה למשפחות השכולות, ויינתן האות לביצוע העסקה.

מחר ישוב המטוס ארצה, כשעל סיפונו שלושה ארונות עטופים בדגלי הלאום. מייד עם נחיתת המטוס בנמל-התעופה בן-גוריון, בסביבות השעה שמונה בערב, ייערך בנמל טקס צבאי מלא לזכרם של שלושת החיילים. הלוויותיהם של עדי אביטן, עומר סואעד ובני אברהם ייערכו ככל הנראה למחרת.

האזרח החטוף, אלחנן טננבוים, יוחזר אף הוא לארץ באותה טיסה, אך לא יהיה חלק מהטקס. הוא יילקח לחדר צדדי בנמל התעופה, שם ייפגש עם בני-משפחתו. מנתב"ג יועבר לבדיקות רפואיות, ולאחר מכן תחל חקירתו בשירות הביטחון הכללי. למערכת הביטחון שאלות רבות לטננבוים, החל מנסיבות הגעתו השנויות במחלוקת לאבו-דאבי, וכלה במידע הרגיש שהעביר על-פי החשד לידי אנשי חיזבאללה, הביון הסורי ואולי גם האיראני.

"טננבוים לא יתקבל כאן כגיבור", כך אמרו ל-ynet גורמים מדיניים. "הוא יילקח לבדיקה רפואית, ייחקר, בניסיון לעמוד על מה שעשה, ואם לא יהיה מקום להעמידו לדין - ישוב למשפחתו". בעבר אמרו גורמים אחרים, כי "רק על העובדה שקצין בדרגתו הגיע למדינות ערב, למרות כל המגבלות שאמורות לחול עליו, הוא ראוי למאסר". האסירים רוכזו לקראת השחרור

ובצד השני של העסקה: האסירים הביטחוניים שיוטסו מישראל לגרמניה, ומשם לארצות מוצאם, הגיעו אתמול לכלא "השרון". בשלב זה, לא הוגשו עדיין עתירות נגד מי מהמועמדים לשחרור, אולם אפשר שאלו יוגשו היום.

בקבוצה זו נכללים גם ארבעה מחבלים לבנונים "עם דם על הידיים", שלקחו חלק בפעולות נגד חיילי צה"ל בדרום-לבנון. גם השייח' עבד אל-כרים עובייד כלול באותה קבוצה, וכן מוסטפה דיראני, שהגיע לבית-הסוהר עם השלמת עדותו בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב.

בעדות מפורטת , שנמשכה שעות ארוכות, תיאר דיראני את מסכת העינויים וההשפלות שחווה, לדבריו, למן היום בו נחטף מלבנון.

דיראני, שהובא כ"קלף מיקוח" ומתוך ניסיון לדלות פרטים אודות גורלו של הנווט השבוי רון ארד, תובע שישה מיליון שקלים מן המדינה, אך טוען כי הסיבה האמיתית לתביעת הנזיקין שהגיש אינה הכסף, אלא הרצון לספר על שעבר ולמנוע את הישנות הפרשה. החוקר המכונה ג'ורג', אליו מייחס דיראני את עיקר מעשי ההתעללות, הכחיש את טענותיו בתוקף .

הרמטכ"ל, רב-אלוף משה (בוגי) יעלון, אמר כי חקירתם של דיראני ועובייד מיצתה את עצמה , והחזקתם לא תניב מידע נוסף אודות הנווט השבוי.

האסירים הלא-פלסטינים - בהם 23 לבנונים, חמישה סורים, שלושה סודאנים, שלושה מרוקנים, לובי אחד והאזרח הגרמני סטפן סמירק - יועברו ביום חמישי לגרמניה. אחד האסירים הסורים ביקש שלא יחזירו אותו לביתו.

בינתיים, כ-400 אסירים פלסטינים, שישוחררו בסוף-השבוע לבתיהם בגדה וברצועה, מרוכזים בכלא קציעות שבדרום הארץ. מחר יגיעו האסירים למחסומים ביהודה ושומרון ולמעבר ארז שברצועה, שם יועברו לידי משפחותיהם

Return to Archive