mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
ינואר 27

גורמי ביטחון: סיכוי נמוך שרון ארד יחזור

עמיר רפפורט


בניגוד לציפיות, במערכת הביטחון מעריכים: עסקת חילופי השבויים לא תסייע לפתרון תעלומת ארד

''הסיכויים שהנווט השבוי רון ארד יחזור, או שנדע בקרוב מה אירע, לו אינם גבוהים'' - כך מעריכים גורמים במערכת הביטחון בעקבות סיכום עסקת חילופי השבויים עם חיזבאללה.

בימים האחרונים, בעקבות פרסום העסקה, גברה הציפייה לפתרון תעלומת רון ארד. במסגרת, השלב השני של העסקה אמורה ישראל לשחרר את סמיר קונטאר, רוצח בני משפחת הרן מנהריה, בתמורה למידע ממשי על גורלו של רון ארד. אם רון ארד יוחזר לארץ תכלול העסקה שחרור של אסירים נוספים עם ''דם על הידיים''.

במקביל לפרטי העסקה עוררו ציפייה גם התבטאויות של כמה מהמעורבים בה.

המתווך הגרמני, ארנסט אורלאו, אמר שהוא מצפה להתקדמות בפתרון תעלומת רון ארד ''בתוך חודשיים-שלושה'', שר הביטחון, שאול מופז, אמר: ''ישראל קרובה היום יותר מאי פעם לקבלת מידע שישפוך אור על גורלו של רון ארד''.

אין יסוד לאופטימיות

ואולם, כשבוחנים את העובדות שידועות לישראל, עולה שאין יסוד לבסס עליו את התקוות שתעלומת ארד תיפתר. ככל הנראה, ההצהרות האופטימיות נבעו מאינטרסים, ולא מעובדות. ישראל מעוניינת לטפח את התקווה לפתרון התעלומה, כדי לעמעם את העובדה שדיראני ועובייד, קלפי המיקוח שנחטפו כדי לקבל פרטים על ארד, משתחררים. חיזבאללה מעוניין להשכיח את התחייבות נסראללה שלא תהיה עסקה ללא שחרור קונטאר.

מה באמת ידוע מעבר להצהרות האופטימיות? לא הרבה. הממשל האיראני עדיין לא שינה את העמדה, שלפיה אין לאיראן קשר לפרשת היעלמו של רון ארד ממקום השבי שלו. זאת, על אף שחומר מודיעיני שבידי ישראל מצביע על כך שמשמרות המהפכה האיראניים קנו את ארד מדיראני.

בנוסף, גם אם האיראנים מחזיקים בארד, הסיכוי שהם ישחררו אותו בקרוב ויודו ששיקרו לכל העולם הוא אפסי. במערכת הביטחון אומרים שאין שום הוכחה חד-משמעית אם רון ארד חי או מת. ההערכה הגוברת הוא שארד אינו בין החיים וגופתו טמונה בלבנון.

האם נסראללה יגלה מה אירע לארד? שר הביטחון, שאול מופז, מעריך שיש סיכויים גבוהים שמזכ''ל חיזבאללה יודע פרט כלשהו על גורלו של ארד. לעומתו, הרמטכ''ל, רב-אלוף משה יעלון, נוטה להעריך שנסראללה אינו יודע פרטים מהותיים, מעבר למה שכבר ידוע לישראל.

על דבר אחד יש קונצנזוס במערכת הביטחון: חטיפותיהם של דיראני ועובייד לא קידמו את החזרתו של רון ארד. בנוגע לשאלה העיקרית: האם עסקת השבויים השבוע תתרום לפתרון התעלומה? רבים במערכת הביטחון סבורים שקשה להאמין, אך נעים לקוות.

Return to Archive