mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
ינואר 26

"נמשיך לחטוף"

ג'קי חוגי


בנאום לגמרי לא משולהב, כמעט אפילו מתנצל, הודה מנהיג חיזבאללה: לא הצלחנו להחזיר את סמיר קונטאר והותרנו אלפי אסירים פלשתינים בכלא הישראלי * עם זאת הבטיח נסראללה לשחרר את האסיר הלבנוני במסגרת המו"מ על רון ארד * הוא גם הוסיף להתעלל ברגשותיהם של בני משפחות החטופים וסירב לגלות האם יקיריהם חיים

מנהיג חיזבאללה, שייח' חסן נסראללה, הצהיר כי ארגונו ימשיך לחטוף ישראלים כדי לשחרר אסירים ערבים המצויים בבתי הכלא בישראל. "לא נזניח אף עצור", קרא נסראללה, "יש לנו אופציות אחרות, הדלתות אינן סגורות, יש לנו אופקים ואנו יכולים להשיג בעתיד יותר מכפי שהשגנו עתה, ואני אומר זאת בכל הביטחון". שלוש שנים וארבעה חודשים לאחר שעמד מול כל העולם והכריז, כי בכוונתו לתבוע את שחרורם של כל האסירים הלבנונים בישראל, כל האסירים הפלשתינים (אז עמד מספרם על כ-1,700), וכל האסירים הערבים, ניצב אתמול נסראללה באותה זירה, והסביר מדוע נאלץ להסתפק בהרבה פחות מכך.

על שלושת החיילים

במסיבת עיתונאים שקיים בביירות, גילה נסראללה את פרטי ההסכם בין ארגונו לישראל, שנחתם בסיועו של שליח ממשלת גרמניה, ארנסט אורלאו. בסיום דבריו אמר: "אנו מקדישים את ההישג הזה לאינתיפאדה הפלשתינית, לנשים, לילדים ולזקנים של פלשתין, ולעם האציל והאגדי הזה". גם בשעה זו, שמר נסראללה על עיקרון שהנחה אותו לאורך המו"מ, ולא נידב פירור מידע בטרם קיבל מידע נגדי. הוא סירב לגלות אם שלושת חיילי צה"ל חיים, ואמר בחיוך של מבוכה: "חיכיתם עד היום, חכו עוד כמה ימים. ביום החילופים יתברר מי חי ומי מת".

נאומו של נסראללה נמשך כ-45 דקות , בסיומו השיב לשאלות עיתונאים. לאחת העיתונאיות, ששאלה אותו האם ימשיך ארגונו לדבוק באופציית החטיפות, אמר "כן". כמו כן איים נסראללה, שכל דחפור או רכב צבאי ישראלי, שיחצה את הגבול, תיפתח עליו אש.

על המו"מ

מדברי נסראללה עולה, כי המשא ומתן חולק לשני שלבים, שהראשון שבהם יבוצע השבוע. האסיר הלבנוני סמיר קונטאר, מפקד טבח נהריה באפריל 1979, אינו נמנה עם המשוחררים וגורלו יידון בשלב השני. כמו כן, לא ישוחררו אסירים דרוזים מן הגולן, למרות שהם נחשבים בעיני חיזבאללה כסורים. השלב הראשון בעסקה יבוצע בימים חמישי ושישי הקרובים. במסגרת, ישוחררו מן הכלא בישראל 23 אסירים לבנונים ו-400 אסירים פלשתינים מכל הפלגים, רובם שפוטים ומיעוטם מינהליים. עמם ישוחררו עוד שלושה מרוקאים, שלושה סודנים ולובי אחד. בתמורה, תקבל ישראל את ארבעת חטופיה. עם המשוחררים הלבנונים נמנים עבד אל-כרים עובייד ומוסטפא דיראני. ישראל תעביר ללבנון 59 גופות של פעילי חיזבאללה, אמל, המפלגה הקומוניסטית הלבנונית ופלשתינים לבנונים, שנהרגו בפיגועים נגד צה"ל. ישראל תוסיף מידע על 24 נעדרים לבנונים, למרות שהתבקשה לדווח על 250 נעדרים. חיזבאללה נאלץ להותיר את המו"מ על האסירים הירדנים בידי ממשלות ישראל וירדן. הסכמה זו חורצת את דינם של ששת הרוצחים שביניהם להמשיך לשבת בכלא, בשל התנגדותה של ישראל לשחרורם. אסירים מצרים לא נכללו בעסקה, מאחר שממשלת מצרים לא שיתפה פעולה בפרשה. נסראללה הדגיש, כי הוא התעקש שנוסח ההסכם יקבע, שהאסירים הפלשתינים ישוחררו "לבתיהם בגדה המערבית או בעזה", וזאת כדי למנוע גירושם בידי ישראל למדינה אחרת. לדבריו, שמותיהם של 400 המשוחררים הפלשתינים ייקבעו בימים אלה. "איננו מדברים על אסירים פליליים, אלא רק על אסירים פוליטיים, שנלחמו במסגרת ההתנגדות, באינתיפאדה", הדגיש נסראללה, "בנוגע לאסירים פליליים, זה עניינה של המדינה הלבנונית".

על רון ארד

השלב השני יחל מיד עם סיומו של השלב הראשון. עיקרו יהיה ניהולו של מו"מ נפרד במשך חודשיים עד שלושה, שמטרתו לשחרר את סמיר קונטאר ולספק לאיראן מידע על ארבעת הדיפלומטים שלה, שנעלמו ב-1982, וגורלם לא נודע. מול אלה, אמורה ישראל לקבל מידע על רון ארד. נסראללה הדגיש, כי מדובר בחיפוש אחר "מידע נסתר". " אנו מכחישים כי רון ארד נמצא באיראן, וגם איראן מכחישה זאת", אמר נסראללה, אבל ציין: "כל טיפול חיובי בסוגיית רון ארד, יפתח את הדרך לשחרור עצורים פלשתינים וערבים מכל הלאומים", הצהיר מזכ"ל חיזבאללה, "אנו בטוחים כי התוצאה של השלב השני תהיה הרבה יותר גדולה ורצינית".

נסראללה טען, כי מדובר בהסכם אחד, למרות שהוא שהוא חולק לשניים. "היה צורך בשני שלבים, כי אנו רוצים פתרון שלם", הסביר , "ארבעת הישראלים שבידינו אינם מספיקים להשגת פתרון שלם, כי יש נעדרים ישראלים נוספים בלבנון (הכוונה לרון ארדג' ח'). גם לנו יש צורך בשלב השני הזה. מן היום הראשון אמרתי, כי אנו דורשים את כל הלבנונים ומספר גדול ככל האפשר של אסירים פלשתינים. אי אפשר להחזיר את כולם".

על סמיר קונטאר

נסראללה גם התייחס לתסבורת שהתעוררה ברגע האחרון סביב שחרורו של סמיר קונטאר: "אין ספק כי התסבוכת הזו באה עלינו בהפתעה. תחילה אמר לנו המתווך הגרמני, כי שרון מסכים לשחרר את כל האסירים הלבנונים, ולא היתה בעיה עם קונטאר. אחר כך הגענו להסכמה, כי הוא ישוחרר ללבנון בתוך חודשיים שלושה, בלי כל עיכוב. אני רוצה להדגיש, כי חיזבאללה דבק בסוגיית קונטאר. הוא יהיה הנושא המרכזי של ה' התנגדות' בשעות, בימים ולאורך כל השלב הבא (של המו"מ). אנו לא נאכזב את תקוותיהם של בני משפחתו". לדבריו של מנהיג חיזבאללה, בשנתו הראשונה של המו"מ, לא נעו המגעים קדימה בגלל סירוב ישראלי עקרוני לשחרר אסירים פלשתינים. מרגע שישראל נסוגה מעיקרון זה, החל משא ומתן ארוך.

נסראללה גילה אמפתיה לאסירים הפלשתינים שנותרו בכלא, וביקש מהם להמתין להמשך המו"מ. "אני רוצה לומר לאחים הפלשתינים שנותרו בבתי הכלא: זה לא סוף פסוק", הבטיח , "זהו רק השלב הראשון. הדלת עדיין פתוחה, והשלב השני יהיה חשוב מאוד, במיוחד לפלשתינים. הדבר העיקרי יהיה אסירים פלשתינים, וזה יהיה דבר חשוב מאוד ואיכותי. יהיו בהם גם בעלי פסקי דין ארוכים. שאר העצורים הם עמוק בלבנו. לא נניח להם כלל".

על ההדלפות

נסראללה נשא את נאומו בישיבה, ונימת דבריו היתה נינוחה ולא משולהבת כבפעמים קודמות. רובו של הנאום הוקדש להסברים, מדוע לא ישוחררו אסירים אלה ואחרים. הוא לא החמיץ הזדמנות ללגלג על מנהג ההדלפות של הפוליטיקאים הישראלים. לדבריו, מיד לאחר שהושגה ההסכמה, התעקשו הוא ואנשיו, שהמתווך הגרמני יכריז על תוצאות המו"מ במוצאי שבת, כדי להקדים את ישיבת הממשלה בירושלים. "בתום ישיבת ממשלה בישראל, השרים יוצאים ומה עושים? מטלפנים", חייך נסראללה, "לכן דרשנו שהפרטים ייוודעו אמש (במוצ"ש), כדי שלא יהיו הדלפות". את דבריו פתח נסראללה ברשימת תודות מפוארת, שכללה את איראן, "על תמיכתה במדינה הלבנונית, ובהתנגדות, במיוחד בסוגיה זו". הוא הודה לממשלת גרמניה על גילוי "רצינות, מהימנות ואובייקטיביות בתנאים הקשים". נסראללה ציין בשולי דבריו, כי דאגתו כעת נתונה ליישום הסופי של ההסכם, ורק אז יהיה אפשר לחגוג ולעשות "כל מה שאתם רוצים ".

Return to Archive