mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
ינואר 26

מתכננים את הטקס

עמיר רפפורט, אילאיל שחר, יוסי מזרחי, שירית הרפז, איתן רבין ומיכל שפירא


ההכנות לקראת עסקת השבויים הולכות ונשלמות * האלוף (מיל') אילן בירן יוצא לגרמניה * היום יוצאו גופותיהם של עשרות מחבלים מהקברים, לקראת החזרתן ללבנון * מקורבי הנשיא קצב: "הוא אינו חותמת גומי ובכוונתו לבדוק כל בקשה לחנינת אסירים ביטחוניים" * אם הכל יתנהל כמתוכנן, טקס החזרת החטופים יתקיים ביום חמישי

עסקת השבויים בין ישראל לחיזבאללה נכנסת היום לישורת האחרונה, עם צאתו לגרמניה של האלוף (מיל') אילן בירן כדי לסכם את הפרטים הטכניים שנותרו פתוחים. ביום חמישי הקרוב צפויה ישראל לקבל לידיה את גופותיהם של שלושת החיילים החטופים ואת האזרח אלחנן טננבאום, בתמורה לשחרורם של 400 אסירים פלשתינים ועשרות אסירים ביטחוניים נוספים. היום יתכנס הצוות הבין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד המשפטים אהרן אברמוביץ', כדי לסכם את רשימת 400 האסירים הפלשתינים שישוחררו במסגרת העסקה. הצוות יגבש גם "מאגר רזרבי" של שמות, למקרה שחלקם ייפסלו בעקבות עתירות שיוגשו. הרשימה תכלול אך ורק אסירים "ללא דם על הידיים", שנותרו להם שלוש שנות מאסר לכל היותר. הרשימה צפויה להתפרסם היום בערב או מחר בבוקר באתר האינטרנט של שירות בתי הסוהר, כדי לאפשר לציבור להעלות השגות לגביה.

לאחר מכן יחלו הליכי החנינה של האסירים השפוטים לעונשי מאסר (להבדיל מעצירים מינהליים). גורם המקורב לנשיא המדינה משה קצב אמר אתמול כי "הנשיא הוא לא חותמת גומי של אף אחד. הוא בודק כל תיק בקשה לחנינה לגופו, על פי הקריטריונים שלו". הנשיא עצמו הדגיש אתמול כי הוא תומך בעסקת השבויים והביע תקווה כי המנגנון שיוקם במסגרתה יוביל למידע חדש על גורלם של הנווט השבוי רון ארד ושל נעדרי קרב סולטן יעקב.

העסקה עצמה צפויה להתבצע ביום חמישי. אוטובוסים שייצאו מבתי הכלא של שירות בתי הסוהר וממתקני הכליאה הצבאיים יסיעו את 400 האסירים הפלשתינים המשוחררים לשטחים, והם ייצאו לחופשי לאחר שיחתמו על הצהרה שבה הם מתחייבים שלא לעסוק בטרור. 36 האסירים הביטחוניים שאינם פלשתיניים, שאמורים גם הם להשתחרר, יוטסו לגרמניה וישוחררו שם.

גופותיהם של 59 לבנונים שישראל התחייבה להחזירן ללבנון יועברו ביום שישי דרך מעבר הגבול בראש הנקרה. היום בבוקר יחלו אנשי הרבנות הצבאית להוציא את גופות אנשי החיזבאללה מהקברים שבבית העלמין לחללי אויב, בבסיס עמיעד בגליל. אתמול בשעות הצהריים ערך מפקד המבצע הרב אלוף-משנה אברהם אוחנונה סיור מקדים בבית העלמין, עם כמה מחייליו שסימנו את הקברים אותם יפתחו היום בבוקר. לאחר הוצאת הגופות הן יועברו בארונות לבסיס סמוך ומשם יוסעו לקראת סוף השבוע למעבר הגבול. במקביל יבצע חיזבאללה את חלקו בעסקה. טננבאום ושלושת החיילים החטופים יועברו במינכן לידי נציגי ישראל, לאחר שגופות החיילים יזוהו על ידי אנשי הרבנות הצבאית. הגופות אמורות להתקבל ביום חמישי בטקס ממלכתי בנמל התעופה בן-גוריון. טננבאום, לעומת זאת, צפוי להיפגש בפרטיות עם בני משפחתו מיד לאחר חזרו ארצה, ולאחר מכן יילקח מיד לחקירה, ככל הנראה במתקן השב"כ. החקירה צפויה להימשך מספר ימים, ורק אז יורשה טננבאום לחזור לביתו. השב"כ צפוי לחקור אותו לגבי קשריו עם ערבים-ישראלים שפיתו אותו להגיע למדינה במפרץ הפרסי שממנה נחטף, המשטרה תבדוק האם יש היבטים פליליים לנסיעה שבמהלכה נחטף וצה"ל יבדוק האם העביר מידע לידי החיזבאללה, שבהתחשב בכך שמדובר באלוף-משנה במילואים. יצוין כי גם בעבר, שבויים שחזרו מן השבי נלקחו לחקירה לפני ששבו הביתה. הלוויותיהם של שלושת החיילים החטופים יתקיימו ביום שישי הקרוב בטקס צבאי מלא. גורם צבאי בכיר שביקר את המשפחות אמר אמש למעריב כי "ההלוויות של שלושת החיילים יתקיימו בהפרש של מספר שעות זו מזו, כדי שכל חיילי ומפקדי גדוד ההנדסה שבו שירתו יוכלו להשתתף בכל שלוש ההלוויות". ישיבת הממשלה השבועית נפתחה אתמול בדיווח של ראש צוות שבויים ונעדרים האלוף (מיל') אילן בירן, שעידכן את השרים בפרטי העסקה. בסיכום דבריו אמר בירן: "צריך לזכור עם מי יש לנו עסק, ושאנחנו חיים במזרח התיכון. לכן, עד שלא נראה את הדברים מתבצעים, לא נוכל להאמין". ראש הממשלה אמר לשרים כי ההחלטה לבצע את העסקה לא היתה קלה. "מעטות הפעמים שבהן ממשלה מתמודדת עם התלבטויות כה ערכיות ומוסריות", אמר שרון. "מדינת ישראל הוכיחה שוב כי היא פועלת על פי הערך החשוב של השבת הבנים הביתה. לדעתי, קיבלנו את ההחלטה הנכונה ".



Return to Archive