mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
ינואר 26

44% בעד העסקה - 43% נגד

כתבי מעריב


ההכנות לעסקת השבויים נמשכות לקראת ביצועה ביום חמישי, הציבור עדיין חצוי. בירן יוצא לגרמניה. טננבאום ייחקר בשב''כ. 3 החיילים יובאו למנוחות ביום שישי

אם הכל יילך כמתוכנן, אחרי חודשים ארוכים של ציפייה, תצא ביום חמישי לפועל עסקת השבויים, שזכתה לשם ''תכלת לבן''.

ראש צוות המו''מ הישראלי, האלוף (מיל') אילן בירן, ייצא היום לגרמניה כדי לסכם את הפרטים הטכניים שנותרו פתוחים. לפי הסיכומים, ביום חמישי ישראל תקבל לידיה את גופותיהם של שלושת החיילים החטופים - עומר סוואעד, בני אברהם ועדי אביטן - ואת האזרח אלחנן טננבאום, ובתמורה תשחרר 400 אסירים פלשתינים ועשרות אסירים ביטחוניים נוספים.

מסקר שערך ''מעריב'' עולה שהציבור חצוי בשאלה האם יש לבצע עסקה ללא קבלת מידע על רון ארד: 44% מהנשאלים תומכים בעיסקה במתכונתה הנוכחית, לעומת 43% שמתנגדים לה. שר הביטחון, שאול מופז, אמר אתמול שלהערכתו, ישראל קרובה היום יותר מאי פעם לקבלת מידע על גורלו של רון ארד. שר הביטחון הביע תמיכה בעסקת השבויים. ''זוהי החלטה קשה מאוד אך לדעתי היא נכונה'', אמר.

יתחייבו שלא לעסוק בטרור

היום יתכנס הצוות הבין-משרדי של הממשלה כדי לסכם את רשימת 400 האסירים הפלשתינים שישוחררו. הצוות יגבש גם ''מאגר רזרבי'' של שמות, למקרה שחלקם ייפסלו בעקבות עתירות שיוגשו. הרשימה תכלול אך ורק אסירים ''ללא דם על הידיים'', שנותרו להם שלוש שנות מאסר לכל היותר. היא צפויה להתפרסם בערב או מחר בבוקר באתר האינטרנט של שירות בתי הסוהר.

ביום ביצוע העסקה, ייצאו האסירים לחופשי רק לאחר שיחתמו על הצהרה שבה הם מתחייבים שלא לעסוק בטרור. 36 האסירים הביטחוניים שאינם פלשתינים יוטסו לגרמניה וישוחררו שם. גופותיהם של 59 לבנונים יועברו ביום שישי דרך מעבר הגבול בראש הנקרה. הבוקר יחלו אנשי הרבנות הצבאית להוציא את גופות אנשי החיזבאללה מהקברים שבבית העלמין לחללי אויב, בבסיס עמיעד בגליל.

החוקר - סגן ראש השב''כ

במקביל יבצע חיזבאללה את חלקו בעסקה: טננבאום ושלושת החיילים החטופים יועברו במינכן לידי נציגי ישראל. אלחנן טננבאום יתקבל באופן צנוע: הוא ייפגש בפרטיות עם בני משפחתו, ומייד לאחר מכן יילקח לחקירה - ככל הנראה במתקן השב''כ. את החקירה צפוי לנהל ע', סגן ראש השב''כ, וכפי הנראה היא תימשך מספר ימים. השב''כ צפוי לחקור את טננבאום לגבי הרקע לחטיפתו, והמשטרה תבדוק האם יש בה היבטים פליליים. יצוין כי גם בעבר, שבויים שחזרו מן השבי נלקחו לחקירה לפני ששבו הביתה.

מסקר ''מעריב'' עולה ש 47% מהציבור סבור שגם אם יתברר שטננבאום היה קשור למעשים פליליים בזמן שנחטף, ישראל הייתה צריכה לשחרר תמורתו אסירים פלשתינים. 41% חושבים שאם יתברר שטננבאום מעורב בפלילים, לא היה צריך לשחרר אסירים.

גופות שלושת החיילים - יזוהו בגרמניה על ידי אנשי הרבנות הצבאית ויוטסו לארץ במטוס של חיל האוויר. הן אמורות להתקבל בטקס ממלכתי בנמל התעופה בן-גוריון. ביום שישי יתקיימו הלוויותיהם של החיילים, בטקס צבאי מלא.

אתמוך המשיך מזכ''ל חיזבאללה, חסן נסראללה, לתעתע במשפחות החיילים כשאמר: ''ביום חמישי יתברר מי חי ומי מת''.

*** בהכנת הידיעה השתתפו: מיתר שליידר (כתבת מעריב אונליין), עמיר רפפורט, אילאיל שחר, יוסי מזרחי, שירית הרפז, איתן רבין ומיכל שפירא

Return to Archive