mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
ינואר 25

חגיגות בלבנון

ג'קי חוגי ועמית כהן


"ההתעקשות לשחרר גם פלשתינים מוכיחה שההתנגדות הצליחה", התגאו בביירות * "זו מתנת החיזבאללה לכבוד החגים" * ביישובי הדרוזים בגולן מכינים דגלי חיזבאללה, לקראת שחרורם של 15 אסירים ביטחוניים

התקשורת הלבנונית לא יצאה אתמול מכליה עם פרסום פרטי עיסקת חילופי השבויים, אבל היום בצהריים אמור מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה להגיב לראשונה על ההתפתחויות - ולפתוח בחגיגות הניצחון. שר התרבות של לבנון, ראזי עריידי, אמר כבר אתמול כי העיסקה היא מתנה לכבוד החגים האיסלאמיים (בעוד שבוע ייחגג חג הקורבן). " התעקשותה של חיזבאללה לשחרר מספר גדול של אסירים פלשתינים מבין העצורים הלא-מינהליים, מהווה הוכחה להישגים ולניצחונות שיכולה ההתנגדות לרשום", אמר בגאווה. אבל עיקר השמחה היתה על שחרורם של האסירים הלבנוניים. שלושה מהם - סטיבן סמירק, ג'יהאד שומאן ופאוזי איוב - משתייכים ל"מנגנון פיגועי חו"ל" של החיזבאללה. זהו הגוף שאחראי לפיגועים הקשים והרגישים ביותר של הארגון, כגון פיצוץ שגרירות ישראל בבואנוס-איירס. המנגנון פועל תחת פיקודו הישיר של עימאד מורנייה, סגנו של נסראללה לעניינים צבאיים, ואחד מתפקידיו הוא החדרת לוחמים מנוסים ומאומנים היטב לתוך ישראל בכיסוי זר (בדרך כלל בזהות אירופאית). בשנים האחרונות נתפסו מספר פעילים במנגנון, שתכננו לבצע פיגועים גדולים בתוך ישראל, או לאסוף מודיעין לקראת פיגועים כאלה.

אולי המפורסם שבהם היה סטיבן סמירק הגרמני. הצעיר התאסלם ב-1994, והחליט שהוא רוצה להפוך לשאהיד באמצעות פיגוע התאבדות בישראל. במסגרת מאמציו, הצליח סמירק ליצור קשר עם פעילי חיזבאללה בגרמניה, ששלחו אותו ללבנון. הוא גויס למנגון של מורנייה, עבר אימונים צבאיים ובנובמבר 1997 עלה על מטוס מאמסטרדם לתל-אביב, שם היה אמור לקבל מטען חבלה ולבצע פיגוע התאבדות. לרוע מזלו, סמירק נעצר עם הגעתו לארץ, לפני שהספיק להוציא לפועל את תוכניתו. סמירק אמר אמש במהלך ספירת הערב לסמל האגף בכלא שיקמה: "אני שמח שהגעיתי ליום הזה שבו אני אמור להשתחחר מהכלא".

מסלול דומה לשל סמירק עשה גם ג' יהאד שומאן, לבנוני שיעי בעל אזרחות בריטית, שפעל בשורות החיזבאללה. שומאן המריא לפני שלוש מבריטניה לישראל באמצעות דרכון בריטי הנושא את השם ריצ' רד שומאן, אך נעצר זמן קצר אחר-כך בירושלים בעקבות מידע מודיעיני. אנשי מערכת הביטחון מצאו ברשותו כיפה, מפות, מצלמות וטלפונים סלולאריים, והעריכו שהוא אסף מודיעין לקראת ביצוע פיגוע גדול.

פאוזי איוב, בעל אזרחות קנדית, יצא באוקטובר 2002 מלבנון לאירופה, וטס לישראל באמצעות דרכון אמריקני מזוייף. הוא שהה בירושלים, שם בחן כנראה דרכים להסתיר אמצעי לחימה. לאחר מכן, נכנס לחברון והחל באימון של פעילי חמאס וג'יהאד איסלאמי. איוב נעצר ביוני 2002 בעקבות פעילות צה"ל בעיר.

אבל העיסקה כוללת לא רק "גיבורי חיזבאללה" אלא גם פושעים ששמם נקשר עם הארגון, ובראשם עלי בירו, בן למשפחת סוחרי הסמים הגדולה בלבנון. בירו נעצר לפני שש שנים בדרום לבנון על סחר בסמים, הובא למשפט בישראל ונידון ל-17 שנות מאסר. אביו, מוחמד, נעצר לפני כן על-ידי ישראל על הברחת עשרות קילוגרמים של הירואין, ובשנה שעברה מת בכלא. גם גופתו כלולה במסגרת העיסקה הנוכחית. האח, קאיד בירו, רקח לפי החשד את חטיפתו של טטננבאום עבור החיזבאללה, כדי לזרז את שחרורם של מוחמד ועלי. למוחמד זה אמנם היה מאוחר מדי, אבל עבור עלי זה השתלם.

אנשי צד"ל נשכחו

גילויי שמחה היו אתמול לא רק בלבנון. 15 אסירים דרוזים מן הגולן כלולים בעיסקה - כולם שפוטים לתקופות מאסר ממושכות בעקבות ניסיונות לפגוע בחיילים-וביישובי הדרוזים החלו אמש בהכנות לחגיגות השחרור, לרבות הכנה של דגלי חיזבאללה. "אנחנו שולחים ברכות לחיזבאללה ובמיוחד למזכ"ל שלו, חסן נסראללה", אמר ווהיב סאלח, אחיינו של האסיר עסאם אל-ווילי, השפוט ל-27 שנות מאסר. "אנחנו לא מאמינים באמת שזה קורה, אבל מרגישים שזה הדבר האמיתי. אנו רואים בגולן שטח סורי כבוש, והאסירים שלנו הם סורים. נקווה שזה שלב בדרך לשלום". במתקני הכליאה בארץ התקבלה לעומת זאת ההודעה על עיסקת חילופי השבויים באיפוק. "האסירים ספונים בתאים שלהם והם מתעדכנים מערוצי הטלוויזיה הישראליים וכן מערוצי טלוויזיה של מדינות ערב. לא היו גילויי שמחה, ואפשר לומר שיש מתח רב אצלם", אמר קצין בשירות בתי הסוהר.

ברשות הפלשתינית שרר אמש בעיקר בלבול, משום שלא היה ברור מי מבין האסירים יימנה עם 400 הפלשתינים שאמורים להשתחרר. בכירים ברשות, לרבות מלשכת ערפאת, ניסו ליצור קשר עם חיזבאללה. את עיקר העניין עורר גורלם של בכירי הפתח מרואן ברגותי וחוסם חאדר. גורם פלשתיני ציין שמספר אסירים אפילו התקשרו אליו.

מי שעוד לא חגג אתמול, היו אנשי צד"ל, ששוב נשכחו על-ידי ישראל. במהלך המשא-ומתן עם חיזבאללה עלתה דרישה לכלול בעסקה את החזרתם של אלפי לוחמי צד"ל ומשפחותיהם, המתגוררים בישראל, אבל זה לא יקרה כנראה. "מאחר שמדינת ישראל לא רצתה לפעול בנושא זה, אני לא אבקש נדבות", אמר אמש מפקד צד"ל, גנרל אנטואן לאחד, לאחר שהתברר סופית, שאנשיו אינם חלק מן העיסקה. לאחד, המתגורר בתל-אביב, סירב להוסיף ואמר שאינו רוצה להתערב בסיפור.

בהכנת הידיעה השתתפו אבי אשכנזי ועמי בן-דוד

Return to Archive