mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
ינואר 25

מהשבי בלבנון לחדרי החקירות

עמיר רפפורט


החטוף הישראלי אל"מ טננבאום צפוי להיחקר עם שובו לארץ על נסיבות החטיפה, ובעיקר בנוגע למידע שמסר לשוביו * גורמים במערכת הביטחון: "יש לנו שורת שאלות קשות" * בני המשפחה: "מעולם לא הפסקנו להאמין"

כשישוב אלחנן טננבאום לישראל מצפה לו מפגש מרגש עם בני משפחתו, ובמיוחד עם נכדתו תמר שנולדה לפני כארבעה חודשים לבתו קרן. אבל כרגע מסתמן כי במקביל לאיחוד עם בני משפחתו, צפוי לטננבאום גם מפגש נעים הרבה פחות - עם חוקרים ממערכת הביטחון הישראלית. החוקרים צפויים להציג לטננבאום שורת שאלות על נסיבות נפילתו בשבי, וירצו לדעת בעיקר איזה מידע מסר לחוקרים האיראנים ולאנשי החיזבאללה. טננבאום, כזכור, הוא אלוף-משנה במילואים.

על פי מידע שיש בידי ישראל מצבו הבריאותי של טננבאום לא טוב, לאחר שסבל ממחלה עוד לפני נפילתו בשבי, ובשלוש השנים האחרונות הוחזק בתנאים קשים ועבר עינויים. במערכת הביטחון מתכוונים לחקור את טננבאום "בעדינות", ולאפשר לו להתאחד עם בני משפחתו, אך עם זאת גורמים ביטחוניים הודו אמש כי יש להם "שאלות קשות" לשבוי הישראלי.

יש להניח כי הארגון הראשון שיחקור את טננבאום לאחר שחרורו יהיה שירות הביטחון הכללי, אך ייתכן שייחקר גם בידי משטרת ישראל על מהות העסקים שהביאו לנסיעתו למפרץ הפרסי. גם בצה"ל יצפו לשמוע מה בפיו של טננבאום, בעיקר באשר למידע שמסר בחקירותיו.

בני משפחת טננבאום קיבלו אתמול את הידיעה על השלמת עסקת השבויים, במקביל למסירת ההודעה לבני משפחות שלושת החיילים החטופים. שר הביטחון שאול מופז שוחח בטלפון עם אסתר טננבאום, אשתו של אלחנן, ובישר לה את החדשות הטובות. "לא הפסקנו להאמין", אמרו אמש בני המשפחה, ששמרו בימים האחרונים על אופטימיות בקשר לסיכויי השלמת העסקה. "מדובר ברגע בלתי נתפס", אמר הבן אורי. "אי אפשר לתאר ולדמיין את רגע המפגש עצמו עד שהוא לא יקרה". בני המשפחה עדיין לא יודעים מתי יזכו לפגוש את יקירם, והיכן תיערך הפגישה.

* מאבק משפטי

בשלוש השנים האחרונות ניהלו בני משפחת טננבאום את המאבק למען שחרורו בחשאיות, תחת צו איסור פרסום שהוטל על הפרשה. המשפחה ניהלה מאבק משפטי כדי למנוע את פרסום נסיבות חטיפתו של אלחנן, אך ב-23 באוקטובר 2003 קבע בית המשפט העליון כי יש לפרסם את המידע. כך נודע כי במערכת הביטחון העריכו שטננבאום פותה להגיע למפרץ על ידי הצעה להרוויח מיליון דולר במסגרת עסקה כלכלית. טננבאום, שנקלע לחובות כבדים בין היתר בגלל הימורים בקזינו ביריחו, החליט לנצל את ההזדמנות ויצא בדרכון מזויף למפרץ, ומשם נחטף. (עוד על נסיבות חטיפתו של טננבאום בעמ' 13-12)

* "דיווחים מרושעים"

במערכת הביטחון ובמשטרה מנסים מאז החטיפה למצות את חקירת נסיבות נפילתו בשבי של אלחנן טננבאום. ההערכה היא שטננבאום אכן יצא למפרץ הפרסי כדי לבצע עסקת סמים, אך בידי מערכת הביטחון אין הוכחות חותכות לכך. בני משפחתו של טננבאום זעמו על הפרסומים בנושא עסקת הסמים, וטענו כי מדובר ב"דיווחים מרושעים". " לא היה לנו שום דבר להסתיר מהציבור בישראל", אמרה קרן טננבאום לאחר פרסום נסיבות החטיפה. "היחידים שהיינו צריכים להסתיר מהם מידע הם אנשי החיזבאללה, שיכולים להחזיר אותו עכשיו לחדרי החקירות והעינויים". במערכת הביטחון רואים בפרשת חטיפתו של טננבאום כישלון של מערך ביטחון השדה. "זה בלתי נסבל שאיש מילואים יגיע לדרגה כה בכירה, למרות רקע מפוקפק ומבלי שייבדק מה הוא עושה באזרחות", אמרו גורמי ביטחון עם פרסום נסיבות החטיפה. ייתכן שכבר השבוע יוכלו במערכת הביטחון להבין סוף סוף מה גרם לאלוף-משנה במילואים לצאת למפרץ הפרסי מבלי לדווח על כך, וליפול בשבי החיזבאללה.

Return to Archive