mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
ינואר 25

במינכן תושלם העסקה

עמיר רפפורט, בן כספית, אילאיל שחר ואבי אשכנזי


זה אמור לקרות ביום חמישי * מטוס מיוחד שייצא מישראל ינחת ליד מינכן, ובו אסירים ביטחוניים - בהם חברי מנגנון הפיגועים המיוחד של חיזבאללה * במקביל ייצא מביירות מטוס עם אלחנן טננבאום ושלוש גופות החיילים * אחרי בדיקות של אנשי רפואה ורבנות תיסגר העסקה * 1205 ימים אחרי שנחטפו על גבול לבנון, ישובו הבנים לקבר ישראל

436 אסירים משוחררים, תמורת אלחנן טננבאום וגופות שלושת חיילי צה"ל, עדי אביטן, בני אברהם ועומר סואעד. זהו גרעין עסקת השבויים שנחתמה לפני מספר ימים בין ישראל לחיזבאללה, ואת פרטיה חשף אמש המתווך הגרמני ארנסט אורלאו. פרטי העסקה סוכמו לפני כשבועיים ונסיעתו של המתאם הישראלי לנושא השבויים והנעדרים אלוף (מיל') אילן בירן בשבוע שעבר נועדה לתאם את ההודעות לעיתונות. ביום חמישי בשעה 13:00 בצהריים אישרו ראש הממשלה אריאל שרון ושר הביטחון שאול מופז את ההודעות שיצאו לתקשורת, ותזמון פרסום העסקה אמש, נקבע על-ידי הגרמנים. במערכת הביטחון העריכו אמש שהעסקה תצא לפועל ביום חמישי, בשדה תעופה ליד מינכן בגרמניה. היום צפויה ישיבה בהשתתפות בכירי מערכת הבטחון כדי לסכם את הפרטים הטכניים הסופיים של ביצוע חילופי השבויים.

במסגרת העסקה, ישחרר חיזבאללה את הישראלי אלחנן טננבאום, המוחזק בידי הארגון מאז נחטף באוקטובר 2000, וכן ואת שלושת החיילים החטופים, עדי אביטן, בני אברהם ועומר סואעד. ישראל מבחינתה תשחרר בתמורה 400 אסירים פלשתינים, 23 אזרחים לבנונים, 5 אסירים סורים, 3 אסירים מרוקנים, 3 סודנים ואזרח לובי.

בכירי המשוחררים הלבנוניים הם מוסטפא דיראני והשייח' עבד אל-כרים עובייד, אשר נחטפו בתחילת שנות ה-90 כדי שישמשו "קלפי מיקוח" במגעים שהתנהלו בפרשיית רון ארד (עוד על השניים בעמוד 10). עיון ברשימת המשוחררים מגלה שבין המשוחררים נמנים גם חברי מנגנון הפיגועים המיוחד של חיזבאללה ג'וואד שומאן, פאוזי איוב והאזרח הגרמני סטיבן סמירק (עוד עליהם בעמוד 17). כמו כן התחייבה ישראל לחשוף מה עלה בגורלם של 24 נעדרים לבנוניים, להחזיר גופות של 59 לבנונים שמצויות בידי ישראל ולהעביר מפות של שדות מוקשים שנטמנו בידי צה"ל וצד"ל בדרום לבנון ובבקעא המערבית.

צוות שו"ן - המטפל בשבויים ונעדרים הישראלים, בראשותו של האלוף (מיל') בירן , עובד כבר חודשים ארוכים "מול" האיראנים, בתיווך גרמני. מאז נובמבר, עת הובאה עיסקת השבויים לממשלה, מושקע עיקר המאמץ בנסיון להשיג מידע חדש על גורלו של הנווט הישראלי הנעדר רון ארד. בחודשיים האחרונים נדמה היה, לפחות פעמיים, שפריצת הדרך תושג. בשתי הפעמים התקווה נגוזה, אך הגישה השתנתה: אם עד עכשיו הקיזה ישראל הרבה אנרגיה והמון כסף לטובת מתווכים שרלטנים שהפילו אותה בפח, הפעם היה ברור לשלושת הצדדים (ישראל, המתווך הגרמני והחיזבאללה) שהמאמץ אמיתי.

בשבוע שעבר, כשהתקווה האחרונה הוכחה כלא רלוונטית והמידע הוצלב, הוחלט ללכת על העיסקה כמות שהיא: שלב ראשון נטול סמיר קונטאר ורון ארד, שלב שני, עתידי, איתם. אם וכאשר. את ההחלטה קיבל ראש הממשלה אריאל שרון ביום חמישי בלילה, בישיבה שהתארכה עד הרבה אחרי חצות בלשכתו הקטנה בקריה בתל-אביב. בישיבה נכחו הרמטכ"ל רב-אלוף משה יעלון, שר הביטחון שאול מופז, המזכיר הצבאי, האלוף יואב גלנט, ראשי השב"כ, המוסד ואמ"ן, המתווך אילן בירן ומנכ"ל משרד המשפטים.

השלמתה של העיסקה באה לאחר מאמץ ניכר של המערכת כולה בחודשים האחרונים. הקמת שני המנגנונים - לאיתור מידע על רון ארד ולאיתור מידע על גורלם של ארבעת הדיפלומטים האיראנים שנעלמו בלבנון - סימנה את הפתרון הסופי. אגב, האיראנים כבר קיבלו מישראל, בעקיפין, את מלוא המידע על הדיפלומטים שלהם. ראש הממשלה שרון, בשיחות סגורות שקיים בעבר, אמר: "מה הם רוצים לדעת, איך בדיוק אלי חבייקה ואנשיו רצחו אותם? איך הם תלו אותם? "

אחת הסוגיות המרכזיות שעיכבו את סיכום העיסקה היתה סמיר קונטאר, המחבל שרצח את דני הרן ובתו בפיגוע בנהריה. בהסכם נקבע שקונטאר ישוחרר מייד כאשר המו"מ בעניינו יסתיים בהצלחה. גורמים ישראלים הבהירו, כי קונטאר ישוחרר כאשר יגיע לישראל מידע ממשי בנוגע לגורלו של הנווט רון ארד.

גורמים בלשכת ראש הממשלה ציינו, כי הם מקווים שהעסקה תצא לפועל עד סוף השבוע. עם זאת קיימות עוד מספר בעיות טכניות שיכולות לגרום עיכובים, כמו פרסום רשימת 400 האסירים הפלשתינים 48 שעות לפני ביצוע העסקה, שככל הנראה תבוצע ביום שלישי ועתירות לבג"ץ נגד שחרור של אסיר זה או אחר.

אמש הסתמן, כי במהלך השבוע הקרוב, ככל הנראה החל ממחר, ייצאו מישראל לגרמניה צוותים של צה"ל כהכנה לביצוע העיסקה. בין השאר, יבדקו על אדמת גרמניה צוותים של חיל הרפואה ושל הרבנות הצבאית, מימצאים פתולוגיים ודגימות דיאן-איי שיתקבלו מגופות שלושת החיילים החטופים, שכן עד כה לא קיבלה ישראל שום הוכחה רשמית מהחיזבאללה שהאירגון אכן מחזיק בגופות. על-פי התוכנית שהתקבלה אמש במערכת הביטחון, תהיה הפרדה בין החזרה לישראל של הגופות לבין חזרתו של האזרח טננבאום. מסתמן, כי לקראת סוף השבוע החיזבאללה יעביר מלבנון לגרמניה את טננבאום ואת גופות החיילים, ואילו ישראל תטיס לשם את האסירים הזרים. לאחר בדיקות שיתבצעו על-ידי שני הצדדים על אדמת גרמניה, יתבצעו ביום חמישי החילופים בפועל. ארונות החיילים החטופים אמורים להתקבל כבר באותו יום בנמל התעופה בן-גוריון בטקס ממלכתי בעוד שטננבאום יתקבל בנפרד, ככל הנראה, כעבור זמן קצר, בטקס פרטי שייערך בנמל התעופה.

אנשי הצללים שמאחורי המגעים

ארנסט אורלאו, המתווך הגרמני בעסקת השבויים, הוא מקצוען, דיסקרטי, רב ניסיון שהצליח לזכות במהירות באמון כל הצדדים שהיו מעורבים בטווייה המסובכת של עסקת השבויים.

אורלאו, בן 57, כיהן שנים ארוכות בתפקידים בכירים בשירות הביטחון הגרמני, "השירות לשמירת החוקה", ובמשטרת המבורג, לפני כשש שנים על ידי הקנצלר גרהרד שרדר כ"מתאם פעולות המודיעין". מדובר באחת המשרות היותר בכירות ורבות ההשפעה בממשל הגרמני, שנוצרה לפני כ-30 שנים על ידי הקנצלר לשעבר הלמוט שמידט. אורלאו ידוע כמי שלא מפחד להביע את דעותיו, גם כאשר הן סותרות הצהרות של גורמים רבי עוצמה, ממשלת ארצות-הברית למשל. הוא נשוי ואב לשניים, ידוע כחובב מוזיקה קלאסית ואוכל איטלקי.

אורלאו החליף בתפקיד את ברנד שמידבאוור, מנהל גימנסיה לשעבר שכיהן בממשלתו של הקנצלר הלמוט קוהל בתפקיד מתאם פעולות המודיעין, וזכה לכינוי "008", בגלל חיבתו המופגנת לעבודת הביון. גם שמידבאוור השקיע מאמצים רבים, ותיווך במגעים בין ישראל, איראן, סוריה והחיזבאללה, בניסיון לברר על גורלו של רון ארד, החיילים רחמים אלשייך ויוסף פינק, ונעדרי קרב סולטן יעקב. גורמים גרמניים רשמיים פעילים כבר שנים רבות בניסיון לחלץ שבויים ולהביא מידע על נעדרים ישראלים. יצוין כי אפילו גרמניה המזרחית הקומוניסטית ניסתה לתווך. בתקופת המלחמה הקרה, באביב 1989, רקם עורך הדין המזרחגרמני וולפגנג פוגל, עסקה סיבובית שכללה את רון ארד, מרקוס קלינגברג ושבתאי קלמנוביץ ', המרגלים הסובייטים שהיו כלואים בישראל, ונלסון מנדלה שהיה אז כלוא בדרום אפריקה. אולם היוזמה נכשלה בעיקר בגלל הדרישות המופרזות מהצד הלבנוני. גד שמרון

Return to Archive