mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2004
ינואר 24

''עסקת השבויים תתבצע השבוע''

אילאיל שחר ויוני הרש


המתווך הגרמני במסיבת עיתונאים: אלחנן טננבאום וגופות 3 החיילים יוחלפו ב-435 אסירים, בהם דיראני ועובייד. קונטאר לא ישוחרר ללא מידע על רון ארד

עסקת חילופי השבויים עם החיזבאללה תתבצע השבוע - כך אמר הערב המתווך הגרמני, ארנסט אורלאו, במסיבת עיתונאים דרמטית. ממשלת ישראל והחיזבאללה אישרו את השלמת העסקה.

בהודעה רשמית מטעם ממשלת גרמניה, נמסר שישראל תקבל את האזרח החטוף אלחנן טננבאום וגופותיהם של שלושת החיילים הנעדרים - עדי אביטן, עומאר סוועאד ובני אברהם. בתמורה ישוחררו 435 אסירים: 400 פלשתינים; מוסטפה דיראני והשייח' עובייד; 23 אסירים לבנונים נוספים; חמישה אסירים מסוריה, אחד מלבנון, שלושה ממרוקו, שלושה מסודן ואחד מלוב; בנוסף ישוחרר האזרח הגרמני סטיבן סמירק.

לפי הסיכום לא ישוחרר רוצח משפחת הרן מנהריה, סמיר קונטאר, אלא אם כן חיזבאללה יספק מידע על רון ארד. עוד סוכם שיוקם מנגנון משותף, בתיווך גרמני, שינסה להשיג פרטים חדשים על גורלו של רון ארד.

בנוסף לשחרור האסירים תעביר ישראל לחיזבאללה גופות של 59לבנונים שנהרגו בקרבות עם ישראל ו-29 גופות של נעדרים לבנונים. ישראל גם תמסור את מפות שדות המוקשים שצה''ל וצד''ל טמנו בדרום לבנון ובמערב בקעת הלבנון.

ביום ביצוע העסקה יוטסו לפרנקפורט האזרח החטוף אלחנן טננבאום וגופות החיילים במקביל יועברו לעיר הגרמנית האסירים שישראל תשחרר, וחילופי השבויים ייערכו במקום.

''לא יודעים כלום''

לשכת ראש הממשלה אישרה הערב את פרטי עסקת השבויים. ''ממשלת ישראל תמשיך במאמציה למימוש מלא של ההסדר, וכן חוזרת ומתחייבת לעשות כל פעולה ומאמץ ולא לחדול עד להחזרתם לישראל של כל השבויים והנעדרים'' נמסר בהודעה. ''ישראל מביעה את הערכתה העמוקה לממשלת גרמניה... ומוקירה את עבודתו המסורה של הצוות בראשותו של אילן בירן''.

מוקדם יותר סיפרו גורמים מדיניים בירושלים שלפני כשבוע הושגה התקדמות שבעקבותיה יצא מתאם המו''מ, האלוף (מיל') אילן בירן, לגרמניה. בירן חזר באמצע השבוע לישראל, ועדכן את ראש הממשלה, אריאל שרון, שנתן את הסכמתו לסיכומים החדשים.

הערב קיימו נציגי משרד ראש הממשלה דיון עם צמרת משרד הביטחון בפרטי העסקה. ראש הממשלה התקשר לשרי הממשלה כדי לעדכן אותם בפרטי העסקה. הממשלה תדון מחר בחילופי השבויים.

קונטאר ישוחרר עוד חודשיים

בלבנון הגיבו בחיוב על גיבוש עסקת השבויים. למרות פרטי העסקה, מסר מזכ''ל חיזבאללה, חסן נסראללה, למשפחתו של סמיר קונטאר שהוא ישוחרר ב-22 באפריל. בדיווחים שונים נרמז שעסקת השבויים כוללת חלק נוסף, הנוגע לשחרור קונטאר, שהותנה במידע על רון ארד. ככל הנראה הייתה איראן מעורבת בחלק זה של העסקה. ''לאיראן היה תפקיד מסייע בשיחות'', נאמר בהודעת הממשלה הגרמנית.

שר התרבות הלבנוני, רזי אל אורייזי, בירך על השלמת העסקה. ''מדובר בהישג כביר לההתנגדות'', אמר. גם השר דיבר על שחרורו של קונטאר בתוך חודשים ספורים.

האסירים החלו לחגוג

בעקבות הדיווחים בתקשורת החלו כאלף אסירים ואסירות לחגוג בכלא עופר שכלואים במתקן לחגוג את העסקה. לא נרשמים אירועים חריגים שחייבו את התערבות האסירים.

Return to Archive