mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  4002
ינואר 81

הרבנים לאפיפיור: תעזור לנו לקבל מידע על נעדרי צה"ל

מנחם גנץ כתב מעריב ברומא


הרבנים הראשיים עמאר ומצגר ביקשו בפגישתם ההיסטורית עם יוחנן פאולוס, לקבוע יום לימוד יהדות בכנסייה * במוקד השיחה היה המאבק באנטישמיות ובטרור * "הוא אמר שההתקרבות ליהדות היא אחד הנושאים החשובים לו"

הרבנים הראשיים לישראל, הרב יונה מצגר והרב שלמה עמאר, נפגשו ביום שישי עם האפיפיור יוחנן פאולוס השני, וביקשו את עזרתו בנושא השבויים והנעדרים. "הסברנו לו שאין כל טעם ומשמעות לא להעניק מידע על גורל בנים שנעדרים למעלה מ-20 שנה ", ציינו הרבנים. הרבנים הגיעו לכס הקדוש לוותיקן במסגרת קונצרט חגיגי שהתקיים אמש בקריית הוותיקן, בנוכחות האפיפיור ונציגים בכירים של היהדות, הנצרות והאיסלאם. הם שוחחו עם יוחנם פאולוס במשך 35 דקות, ועם צאתם מהספרייה הפרטית של האפיפיור הגדירו את הפגישה "כידידותית ואוהדת".

הרבנים הדגישו, כי במוקד השיחה עמד המאבק באנטישמיות והצורך להילחם ולהוקיע את הטרור בעולם. הרב עמאר סיפר כי האפיפיור אמר ש"השלום שבוי בידי הטרור", והוא ומצגר השיבו לו "יש לשחרר את השלום מידי הטרור". הרב מצגר ציין, כי "לצערנו, הגורמים המניעים את הטרור הם דתיים. אי אפשר להתכחש לכך. קראנו לראשי האיסלאם שלא לנצל את הדת כדי להגביר את הטרור".



* המוסלמים לא הוזמנו

המפגש בוותיקן מלמד על רצון של הכס הקדוש להתקרב ליהודים. העובדה כי האפיפיור לא נועד לפגישה מקבילה עם נציגי איסלאם שהתכנסו אף הם ברומא על פי הזמנתו, עשויה להעיד על כך. יוחנן פאולוס עצמו לא הסתיר את אהדתו כלפי העם היהודי, ואמר לרבנים כי "ההידברות וההתקרבות לעם היהודי הם מהנושאים החשובים ביותר שפעלתי למענם בכל שנות כהונתי". לפיכך , פנו אליו הרבנים וביקשו ממנו שיקבע יום מיוחד בו ילמדו בכנסיות על שורשי היהדות וידונו בנגע האנטישמיות. בתום הפגישה ביקרו הרבנים בארכיוני הוותיקן, שם הוצגו בפניהם כתבי יד עתיקים. בניגוד להחלטתם הראשונית, ובעצת יועציהם, החליטו הרבנים שלא להעלות את נושא מנורת בית המקדש. בעבר ניזוקה תדמיתה של ישראל קשות כשהועלה הנושא, ובמזל נמנעה מבוכה נוספת בין הצדדים. הרב מצגר הסביר כי למרות שהמילה מנורה לא הוזכרה בפגישה, המסר אל לבו של האפיפיור הועבר. "פניתי לאפיפיור ואמרתי לו כי מאחר שבימים אלו ציינו 800 שנה למות הרמב"ם, ומאחר שכתבים עתיקים שלו נמצאים ברשות הוותיקן, נשמח לו יואיל וישאיל למוזיאון ישראל כתבי קודש מסוימים שתיבחן האפשרות לקבלם אפילו במתנה".

במהלך השבת היו הרבנים הראשיים אורחי הקהילה היהודית ברומא, והתפללו בבית הכנסת הגדול שמציין השנה מאה שנה להקמתו. יצוין, כי בתפילת השבת נכחו רבנים נוספים שהגיעו מרחבי העולם להשתתף בקונצרט החגיגי. הקהילה היהודית בעיר קיבלה את הרבנים בחום והתפילה התאפיינה באחדות משותפת מיוחדת במינה משום שהיתה זאת הפעם הראשונה שבה הופיעו שני הרבנים הראשיים לישראל במשותף מחוץ לגבולות המדינה.



Return to Archive