mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  3002
נובמבר 71

בישראל מחפשים "פתרון יצירתי" לשחרור קונטאר

בן כספית וגד שמרון


למרות התקווה כי השייח' נסראללה יהיה זה ש"יישבר" ראשון במחלוקת סביב שחרורו של המחבל מנהריה, בסביבתו של ראש הממשלה כבר החלו לגבש פתרונות אפשריים לסוגיה שמעכבת את ביצוע העסקה

בישראל עדיין ממתינים לתשובתו של מזכ"ל החיזבאללה חסן נסראללה בעניין עסקת השבויים. ההערכה בירושלים היא כי נסראללה יהיה זה שימצמץ ראשון ו"יירד מהעץ" שעליו טיפס בכל הקשור לסמיר קונטאר, המחבל שרצח את בני משפחת הרן בנהריה לפני 24 שנה.עם זאת, בחדרי חדרים בירושלים החלו להעלות הצעות ל"פתרון יצירתי" למחלוקת סביב שחרורו של קונטאר. אחת ההצעות עוסקת באפשרות לקצוב את ענשו של קונטאר באופן שיאפשר לו להשתחרר בעוד שנים ספורות. אפשרות נוספת היא לחלץ מנסראללה הישג או ויתור נוסף תמורת שחרורו של המחבל, בסוגיה חיצונית לעסקת השבויים כמו למשל, פרשת נעדרי קרב סולטן יעקב, או אחת הפרשות האחרות התלויות ועומדות עדיין ללא פתרון. גם קצה חוט כלשהו שיביא נסראללה בכל הקשור לגורלו של הנווט השבוי רון ארד יאפשר לישראל להתרצות ולשחרר את קונטאר.

בינתיים, ככל הידוע, נראה כי העסקה תקועה וכי הצדדים ממתינים לפתרון יצירתי או למצמוץ של אחד מהם. בסביבתו של ראש הממשלה ובין שרי הממשלה הבכירים מתעקשים וטוענים כי אין כל סיכוי שקונטאר ישוחרר במסגרת העסקה הנוכחית, וכי אם נסראללה יתמיד בהתעקשותו, לא תהיה עסקה.

שבועון החדשות הגרמני דר שפיגל דיווח אתמול כי מזכ"ל החיזבאללה השייח' חסן נסראללה דורש לכלול בעסקת השבויים גם את המחבל הגרמני סטפן סמירק, שהגיע לישראל בשליחות החיזבאללה בנובמבר 1997. סמירק, בן 32, נעצר מיד עם נחיתתו בנמל התעופה בן-גוריון, בעקבות התרעה שהתקבלה משירותי הביטחון של גרמניה והולנד. בחקירתו הודה סמירק כי התאמן במחנה בדרום לבנון והוכשר לבצע פיגועי התאבדות. בשנת 1999 נשלח המחבל הגרמני לעשר שנות מאסר, שאותן הוא מרצה בכלא אשקלון.



* המחבל הגרמני

סמירק התקרב לאיסלאם בעקבות רומן שניהל עם גרמנייה ממוצא טורקי ובסופו של דבר בחר סמירק להתאסלם והחל לבקר במסגד בעיר בראונשווייג.לאחר שחברתו עזבה אותו, הגביר סמירק את מעורבותו בפעילות המסגד, שהיה נתון לפיקוח השב"כ הגרמני, בגלל החשד שמדובר במרכז פעילות לארגונים מוסלמיים קיצונים. הטבעת סביב סמירק התהדקה לאחר שנודע כי ביקר בלבנון ועבר אימונים במחנה של החיזבאללה, והוא נעצר לאחר שניסה להיכנס לישראל בטיסה שהגיעה מאמסטרדם.

Return to Archive