mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  3002
נובמבר 21

הסורים חקרו את טננבאום

בן כספית, אילאיל שחר, שירית הרפז ויוסי לוי


חוקרי המודיעין הסורי שמעו על הקצין הבכיר שמוחזק בלבנון וחקרו אותו במשך ימים ארוכים * בעקבות הצהרת מופז: רובינשטיין מתנגד לחטיפות "קלפי מיקוח" * ובינתיים יוצא דיכטר לאירופה להשיג מידע על רון ארד

אחרי יותר משלוש שנים בשבי החיזבאללה ולקראת ביצוע עסקת חילופי השבויים, מתברר שהאזרח החטוף, אלוף-משנה במילואים אלחנן טננבאום, נחקר גם על ידי המודיעין הסורי, ולא רק על ידי המודיעין האיראני והחיזבאללה. דרגתו הצבאית הגבוהה של טננבאום היא שהניעה את הסורים לצאת מגדרם ולהשקיע אנרגיה רבה בחקירתו על אדמת לבנון. חוקרי המודיעין הסורי הגיעו למקום המסתור בלבנון שבו מוחזק טננבאום, וחקרו אותו במשך ימים ארוכים בנושאים צבאיים שונים. כך נודע ל מעריב.

* על פי הוראות הדין

בעקבות הצהרתו של שר הביטחון שאול מופז, על כך שמעתה תנקוט ישראל פעולות יזומות כדי לקדם את עניינם של החטופים הישראלים, הביע אתמול היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין את דעתו בעניין. "ישראל מחויבת לפעול על פי הוראות הדין", אמר רובינשטיין, והזכיר: "בפסק דינו של בית המשפט העליון, המכונה' קלפי מיקוח', נקבע ברוב דעות כי אין לעצור מעצר מנהלי אדם אשר ממנו עצמו לא נשקפת סכנה, והוא מהווה אך קלף מיקוח". כזכור , בעקבות פסק הדין שעליו דיבר רובינשטיין, שוחררו 13 עצירים מנהליים והושארו בכלא רק מוסטפה דיראני ושייח' עובייד, שכן ההערכה היתה ששחרורם יסכן את ביטחון המדינה. גם השר יוסף פריצקי משינוי הביע את התנגדותו החריפה לרעיון חטיפת בכירים בחיזבאללה כדי שישמשו קלפי מיקוח. "מדינה לא יכולה לחטוף אנשים במטרה להשתמש בהם כקלפי מיקוח. חטיפת אנשים זו שיטה של ארגוני טרור ולא של מדינות. מדינה לא אמורה להתנהל באופןכזה, ובוודאי לא מדינה מערבית נאורה", אמר פריצקי. ראש הממשלה אריאל שרון אמר אתמול כי ראש השב"כ אבי דיכטר יצא לאירופה כדי לנסות להשיג מידע על הנווט השבוי רון ארד. במסיבת עיתונאים שערך עם ראש ממשלת סלובקיה, מיקולס דזורינדה, אמר שרון כי דיכטר ייפגש עם עמיתיו באירופה כדי להגביר את התיאום במלחמה הבינלאומית בטרור. "בדרך כלל אני שולח את ראש השב"כ לנסיעות כאלה כדי לתדרך ראשי מדינות, הפעם הטלתי עליו משימה נוספת, שהיא לעשות כל צעד אפשרי כדי לאתר את רון ארד", אמר שרון. בתוך כך מעריכים גורמים ביטחוניים בכירים כי "אחוזים גדולים מהמחבלים והאסירים הביטחוניים שאמורים להשתחרר בעסקה הקרובה - ישובו לעסוק בטרור". ל מעריב נודע כי בישיבת הממשלה שהתקיימה בתחילת השבוע הציג השב"כ נתונים, שמהם עולה כי כ-50 אחוז מהמחבלים ששוחררו בעסקת ג' יבריל בשנת 1985 שבו לעסוק בטרור. עוד נמסר כי בין השנים 1993 ל-1999 שוחררו אסיריםביטחוניים במסגרת עסקאות שונות או מחוות לפלשתינים, ורק עשרה אחוזים מהם שבו לדרך הטרור. גורם בכיר בשב"כ העריך כי העובדה הזו אינה מרמזת על מה שעלול להתרחש הפעם. הוא הסביר כי במהלך השנים 1999-1993 היה התהליך המדיני בין ישראל לפלשתינים בעיצומו, ולכן רק מקצת האסירים המשוחררים חזרו לפעול נגד ישראל.



Return to Archive