mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  3002
נובמבר 01

על חודו של קול

אילאיל שחר


יד אחת מורמת היתה אתמול כל ההבדל בין המשך השבי בידי החיזבאללה לבין חזרה הביתה * בסופו של דבר, לאחר שעות ארוכות וגורליות, התקבלה ההחלטה ברוב של 12 שרים לעומת 11 - הולכים על העסקה

שעות ארוכות עברו אתמול בישיבת הממשלה עד שהתקבלה ההחלטה, על חודו של קול, לאשר את עסקת חילופי השבויים עם החיזבאללה. בעד ההחלטה הצביעו 21 שרים, נגדה הצביעו 11. הישיבה הגורלית נפתחה אתמול בדיוק בשעה 9:00 בבוקר , בדברים שנשא האלוף (מיל') אילן בירן, מתאם עסקת השבויים. הוא הציג לשרי הממשלה את העסקה שגיבש עם החיזבאללה באמצעות המתווכים הגרמנים. בירן אמר כי פרטי העסקה עדיין לא סגורים לחלוטין, ואין עדיין ודאות מלאה אם תצא לפועל. "יכול להיות שלא תהיה עסקה בשל סיבה זו או אחרת", אמר בירן, ורמז למחלוקת על שחרורו של המחבל סמיר קונטאר, שרצח את בני משפחת הרן בנהריה ב-1979.

ראש השב"כ מתנגד

מאוחר יותר הביעו בכירי מערכת הביטחון את דעותיהם החלוקות בנושא זה. ראש השב"כ אבי דיכטר אמר שהוא מתנגד לעסקה. "עסקה בלי רון ארד היא טעות. אני הייתי עושה את העסקה אחרת", אמר דיכטר והוסיף: "אם נסראללה היה בלחץ, הוא היה יודע לספק את הסחורה מאיראן". עם זאת הוא ציין כי העסקה לא תפגע במעמדה של ישראל מול הפלשתינים. "יש בכך נזק מבחינת ההרתעה של ישראל, אבל זה מחיר שניתן לשלם ונזק נסבל". ראש המוסד מאיר דגן התנגד גם הוא נחרצות לעסקה: "מדובר בעסקה שאינה טובה לישראל. יש בה מסר רע, היא תעודד ארגוני טרור לחטוף ישראלים. המחיר עולה על התמורה, כושר ההרתעה של ישראל ייפגע כתוצאה מעסקה זו וקרנו של החיזבאללה תעלה".

יעלון תומך

את הסקירות הביטחוניות סיכם הרמטכ"ל משה (בוגי) יעלון, שהעריך כי לאחר ביצוע העסקה תרד המוטיבציה של ארגון החיזבאללה לבצע חטיפות, "לא תהיה להם סיבה לחטוף אזרחים ישראלים", אמר יעלון והביע את תמיכתו בעסקה. יעלון הוסיף כי הסיכוי לפתרון תעלומת רון ארד עשוי רק לגדול אם תתבצע עסקת השבויים.

שרון פותח

לאחר הסקירות הביטחוניות נטל ראש הממשלה אריאל שרון את רשות הדיבור. שרון, שבישיבות ממשלה רגילות נוהג לסכם דיונים, החליט הפעם לדבר ראשון. "כמי שנעזב פצוע בשטח, בקרב קשה בלטרון", אמר , "אני מסתכל על הדברים מנקודת מבט מאוד אישית. כמפקד אני מבין מה המשמעות של שחרור בני ערובה, גם אם צריך לשלם עבורם מחיר כבד", אמר שרון. בהתייחסו לרון ארד, אמר שרון: "הפעם האחרונה שבה אנחנו יודעים בוודאות מה קרה עם רון ארד זה במאי 1988. מאז הכל הערכות לא מאומתות, שלא ניתן להסתמך עליהן בוודאות. אם עד עכשיו רון ארד לא שוחרר לאחר 17 שנה, למה שעתה יתגלה לנו מידע אודותיו? האם צריך להשהות כל חלון הזדמנויות? זה נושא קשה, רווי רגשות וכאב עד אין קץ, אבל אין להשאיר שבויים חיילים או אזרחים בבתי כלא של טרוריסטים".

מופז מתרצה

לאחר ששרון סיים את דבריו ניתנה לשרי הממשלה רשות הדיבור. השר שאול מופז אמר: "ביקשתי מראש הממשלה שבהחלטת הממשלה יכניס סעיף שיעסוק במידע על רון ארד". שר הביטחון התכוון לסעיף שמקנה לו ולשרון אפשרות להטיל וטו על העסקה, אם ירגישו שלא נעשה מספיק לקדם את חזרתו של ארד. "להערכתי, לנסראללה יש מידע על רון ארד, וצריך לצאת מישיבת הממשלה מסר לכל מי שמשרת בכוחות הביטחון של ישראל, שאנחנו עושים הכל ומחויבים להחזיר את הבנים הביתה", אמר . השר יוסף לפיד אמר בדיון: "מאשימים את ראש הממשלה בציניות, אבל הוא מתגלה בעצם כאדם סנטימנטלי ורומנטי, שפועל לשחרר שבויים בכל מחיר. זה יפה והומני, אבל לא נכון. מבחינה מדיניתביטחונית מדובר בצעד בעייתי, במיוחד על רקע התנגדות שני ארגוני הביטחון (השב"כ והמוסד ). אנחנו עומדים לחזק את נסראללה שהוא אחד האויבים הקשים ביותר של מדינת ישראל. הנוסחה שלפיה תמורת יהודי אחד אפשר לקבל מאותערבים היא בעייתית, ומזמינה פעולותד נגדנו", אמר לפיד.

הנגבי מציב תנאי

השר צחי הנגבי הביט בנוסח ההצעה שהונחה על שולחן הממשלה, וביקש להוסיף סעיף חד וברור שלא ישוחררו אסירים עם דם על הידיים, וכן ששרון ינחה את צוות המשא ומתן לא להסכים כלל לדון בשחרורו של סמיר קונטאר. שרון הוסיף להחלטה את הסעיף שמבהיר חד-משמעית שמחבלים שרצחו אזרחים ישראלים לא ישוחררו, והודיע שקונטאר לא יהיה בין המשתחררים. בעקבות כך הודיע השר הנגבי כי יתמוך בעסקה.

פריצקי משנה את דעתו

השרים ששינו את דעתם במהלך הדיון והכריעו בכך את הכף לטובת העסקה, הם השר יוסף פריצקי והשר אליעזר זנדברג. פריצקי אמר אתמול כי החליט לתמוך בעסקה לאחר שראש השב"כ הסביר שהעסקה לא תשפיע על הזירה הפלשתינית. "חששתי שהעסקה תשדר מסר לפלגים המתונים מבין הפלשתינים שישראל איננה פרטנר למשא ומתן אלא לפיגועי מיקוח, שאנחנו נתונים לסחטנות. אולם ראש השב"כ הזים את הטענה הזו", הסביר פריצקי והוסיף: "ראש הממשלה שם את כל יהבו על העסקה הזו. לא ניתן להפקיר אותו לנפשו אלא אם כן יש כאן טיעון מוסרי כבד נגד העסקה, ואני לא מצאתי טיעון כזה".

לבני מחליטה להתנגד

מנגד, החליטה השרה ציפי ליבני תוך כדי הדיון להתנגד לעסקה. לבני חזרה מחו"ל ב-4:00 לפנות בוקר, והגיעה ישר מנמל התעופה למזכירות הממשלה כדי לעיין בדוח וינוגרד טרם הדיון. "זו החלטה שמחזקת את החיזבאללה ויש לה משמעויות רחבות. למרות הצער והכאב על משפחות החיילים ומשפחת טננבאום, אינני יכולה לתמוך בעסקה זו", אמרה .

רק 5 שרים קראו את דוח וינוגרד

חרף חשיבותו של הנושא, חמישה שרים בלבד טרחו לקרוא את דוח וינוגרד, בטרם החל אתמול בבוקר הדיון הגורלי בעסקת השבויים בישיבת הממשלה. בשל סיווגו הביטחוני של הדוח, שמרכז את כל המידע המודיעיני בנושא רון ארד, הוא הועמד לרשות השרים במזכירות הממשלה מיום רביעי אחר הצהריים, כאשר הכריז ראש הממשלה אריאל שרון על כך שעסקת השבויים שגובשה עם גורמי החיזבאללה תובא לאישור שרי הממשלה ביום ראשון. השרה לימור לבנת הגיעה למזכירות הממשלה כבר ביום חמישי בבוקר וקראה את הדוח. השר דני נוה הגיע ביום שישי וקרא אף הוא את הדוח, וכך גם השרים ציפי ליבני, שחזרה מחו"ל והגיעה ישר לכנסת, וישראל כץ וגדעון עזרא שהשכימו קום וקראו את הדוח לפני שהחלה הישיבה. שאר שרי הממשלה קראו את הדוח תוך כדי הדיון עצמו.



Return to Archive