mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  3002
נובמבר 9

רגע האמת

בן כספית ואילאיל שחר


למרות מאמציו של ראש הממשלה לשכנע את המתנגדים והמתלבטים, נכון לאמש עדיין לא היה מובטח רוב לעסקה עם חיזבאללה * לאחר שבועות של ויכוח ציבורי נוקב, שיחות קשות עם בני המשפחה שמצפים ליקיריהם ונאומים מתלהמים של השיח' נסראללה, נדרשים כעת 32 שרי הממשלה לקבל את אחת ההחלטות הקשות בחייהם

לא בכל יום נדרשים שרי הממשלה לקבל החלטה כה קשה וגורלית, שעשויה לחרוץ גורלות לחיים ולמוות ולהשפיע על מעמדה של ישראל באזור. היום זה יקרה. 32 השרים יצטרכו להכריע האם הם תומכים או מתנגדים לעסקת שחרור השבויים עם החיזבאללה. עבור חלקם זו תהיה אולי ההחלטה הקשה ביותר בחייהם, ולא פלא שעד אתמול בערב כמה מהם עדיין התלבטו כיצד להצביע. בלשכת שרון העריכו כי גם אם תאשר הממשלה את העסקה, יהיה זה ברוב דחוק ביותר.

על פי ההחלטה שעומדת היום לדיון, תייפה הממשלה את כוחו של אילן בירן להמשיך במשא ומתן על בסיס שחרורו של אלחנן טננבאום ושל שלושת חיילי צה"ל החטופים )שמערכת הביטחון הכריזה עליהם רשמית כחללים(, תמורת שחרורם של 004 אסירים פלשתינים ללא דם על הידיים ועוד "עשרות בודדות", של אסירים "ערבים" שאינם מצרים או ירדנים. ההגדרה הזו כוללת את מוסטפה דיראני והשייח' עובייד, אך אינה כוללת את סמיר קונטאר, אחד ממבצעי הפיגוע בנהריה שבו נרצחו בני משפחת הרן. בהגדרה זו ייכללו גם ארבעה אסירים לבנונים עם דם על הידיים, אך מדובר בכאלה שפגעו בחיילי צה"ל על אדמת לבנון. לא ישוחררו אסירים שרצחו על אדמת ישראל. העס קה תכלול גם מסירת כמה גופות של לוחמים של החיזבאללה ואחרים.

בלשכת ראש הממשלה נעשו בסוף השבוע מאמצים רבים בניסיון לשכנע את שרי הממשלה להצביע בעד העסקה. ראש הממשלה עצמו וחלק מאנשי לשכתו שוחחו במהלך סוף השבוע עם מרבית השרים וניסו לשכנעם לתמוך בעסקה. למרות זאת, עד שעות הערב המאוחרות התקשו בלשכתו של שרון לגבש רוב לעסקה המתגבשת.

עם צאת השבת התקשר ראש הממשלה לשר נתן שרנסקי, שעד עתה לא הביע פומבית את עמדתו בעניין העסקה, כדי לשכנע אותו לתמוך בה. "אתה הרי ישבת בכלא, אתה צריך להבין לתחושותיו של טננבאום", אמר שרון, אך שרנסקי השיב: "דווקא משום כך יש לי התלבטויות קשות. אני השר היחידי שהיה בסיטואציה דומה, וגם אז העדפתי לשבת עוד שלוש שנים בכלא ולא להשתחרר מהסיבות הלא נכונות". לדבריו, העסקה משדרת מסר בעייתי לחיזבאללה. "אנחנו אומרים להם שהמחיר שאנו מוכנים לשלם עבור גופות זהה למחיר שאנו מוכנים לשלם עבור אנשים חיים, ובפעם הבאה החיזבאללה לא יטרחו לשמור על חטופים ישראלים בחיים. זה מסר נורא", אמר שרנסקי.

בצר לו פנה שרון גם לשרים שהודיעו שהם מתנגדים לעסקה. הוא התקשר לשר השיכון אפי איתם וא מר לו כי "אסור להפקיר יהודי בידי טרוריסטים", וכי אמינותה של הממשלה כלפי העולם מוטלת על כף המאזניים. "קיים חשש אמיתי מביזיון של הממשלה אם העסקה לא תאושר. לא כבודי האישי עומד כאן על הפרק אלא המילה של ממשלת ישראל בעיני העולם", הסביר ראש הממשלה.

איתם השיב לשרון כי הוא מודע לטיעון הזה, אך מתכוון בכל זאת להצביע נגד העסקה. "זו עסקה בעייתית ואני חושש מהשלכותיה הביטחוניות והמדיניות. זו עסקה שתחזק את החיזבאללה", אמר. איתם התייעץ במהלך סוף השבוע עם הרב שלמה אבינר, מהרבנים המשפיעים ביותר בציונות הדתית, אשר מתנגד לעסקה מסיבות הלכתיות. "גם הרבנים אומרים ש'אין פודים שבוי יותר מכפי דמיו'", הסביר איתם לשרון.

נכון לאמש מסתמן כי ראש הממשלה שרון והשרים סילבן שלום, שאול מופז, אהוד אולמרט, גדעון עזרא ויהודית נאות יצביעו בעד העסקה. השרים דני נוה, מאיר שטרית, צחי הנגבי ובנימין נתניהו נוטים גם הם לתמוך בעסקה, אך עדיין לא החליטו סופית. השרים שצפויים להתנגד הם אפי איתם, אביגדור ליברמן, בני אלון, יוסף לפיד, מודי זנדברג, עוזי לנדאו ולימור לבנת. השרים זבולון אורלב, יוסף פריצקי, אברהם פורז וישרא ל כץ נוטים גם הם להצביע נגד, אך טרם החליטו סופית. לבנת, שטסה אמש לוושינגטון, השאירה פתק עם הצבעתה במזכירות הממשלה, לא לפני שהודיעה פומבית כי היא מתנגדת. עדיין לא ברור כיצד יצביעו השרים ציפי ליבני ונתן שרנסקי.

השרים לימור לבנת, דני נוה וציפי ליבני קראו בסוף השבוע את דוח וינוגרד, שקובע שהאפשרות שרון ארד בחיים גוברת על האפשרות שהוא מת. לאחר קריאת הדוח הודיע השרה לבנת כי תצביע נגד העסקה. מקורביו של השר נוה אמרו כי בעקבות קריאת הדוח התלבטותו של נוה קשה יותר, והשרה ציפי ליבני הודיעה לאנשי לשכת ראש הממשלה כי היא עדיין מתלבטת.

Return to Archive