mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  3002
אוקטובר 92

טייסים שהיו בשבי: לא לשחרר את דיראני בלי רון ארד

מעריב אונליין ומיתר שליידר


84 טייסים ששהו בשבי קוראים לא לשחרר את דיראני בלי ארד. חיים אברהם: איפה היו 71 שנה?

טייסים שנפלו בשבי פירסמו עצומה שבה הם קוראים לראש הממשלה, אריאל שרון, להימנע משחרורו של מוסטפה דיראני בעיסקת חילופי שבויים אם זו לא תכלול את הנווט השבוי רון ארד.

84 טייסים ואנשי צוות אוויר שנפלו בשבי במלחמות ובפעולות שונות כתבו לראש הממשלה ולשריו: ''כמי שחוו מעט מהזוועות שעברו ועוברות על חברנו לנשק רון ארד, אנו מוחים כנגד כל כוונה לשחרר בעסקת השבויים את מוסטפא דיראני, מי שהחזיק ברון ארד במשך כשנתיים, התעלל בו, עינה אותו ולבסוף מכר אותו לידי האיראנים תמורת בצע כסף''.

הטייסים כותבים עוד: ''בין אם העינויים הקשים שרון עבר בגופו, בין אם השנים הרבות שחלפו עליו בניתוק גמור מיקיריו פגעו ברוחו לבלי הכר ובין אם רוחו איתנה, בין אם הוא חי ובין אם איננו חי - אסור לפגוע בכל סיכוי, ואף הקטן ביותר, להחזיר את רון ארד הביתה''.

הטייסים כותבים שלא ניתן לנתק את ''הקשר הרגשי והמעשי בין דיראני החוזר לביתו כגיבור נערץ לעומת רון ארד, אשר יישאר מופקר ונמק בכלאו''. הם מוסיפים במכתבם: ''שחרורו של מוסטפא דיראני ישדר מסר שלילי, לפיו שבויים ישראלים הנם מטבע עובר לסוחר, עסק רווחי וכדאי, אשר אין בצידו כל סיכון או עונש''.

טייסי חיל האוויר החתומים על העצומה, חותמים אותה בקריאה ''אל תתנו יד לשחרורו של השובה והמענה בעוד השבוי והמעונה נמק בכלאו''.

בין החותמים על העצומה, גם אל''מ (מיל') יגאל שוחט, שחתום על מכתב ''הטייסים הסרבנים'' ונפל בשבי המצרים ב-0791 , ואלוף (מיל') גיורא רום, טייס קרב ששירת בשורת תפקידים בכירים בחיל האוויר 33 שנים, ונפל בשבי המצרים ב-9691.

אחד מחותמי המכתב, אל''מ (מיל') אמנון גרדי אמר למעריב אונליין:'' הרעיון של העצומה התחיל בעצרת לכבוד רון ארד, לפני שבועיים. נפגשנו שם ודיברנו בינינו על המצב של רון והעסקה, ועל כך שהעניינים התחילו להתגלגל לכיוון מעשי.

''הבנו שאנחנו חייבים לפעול והחלטנו לכתוב מכתב. את העצומה כתבנו ביום שישי האחרון והתחלנו להעביר את המכתב בין אנשים. עד כה חתמו 48 טייסים. את המכתב העברנו לראש הממשלה ולכל השרים. אני לא יודע בדיוק מי מעורב בהחלטות בנושא הזה אבל חשבנו שכדאי להעביר את המכתב בתפוצה כמה שיותר רחבה כדי שלא נפספס אף אחד שאולי יוכל להשפיע''.

חיים אברהם, אביו של החייל החטוף בני אברהם, מתח ביקורת על חותמי מכתב הטייסים: ''איפה הם היו במשך 71 שנה? במה הבנים שלנו שונים מרון ארד?'' אמר אברהם בערוץ 1, ''הרעש שעשו עד עכשיו השפיע על העיסקה. כבר ראינו את האור בקצה המנהרה, וכעת נוסף עוד גורם מעכב.

''אם אומרים שאין עוד מידע על רון ארד ושיש סיכוי להביא הביתה את הבנים, למה הם מעכבים את העיסקה? אין בידיהם את כל המידע, כמו שבידי אין אותו''.

Return to Archive