mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  3002
אוקטובר 32

האיש שמכר את טננבאום

עמי בן דוד וג'קי חוגי


איש המפתח בפרשת טננבאום הוא קייס עובייד, ישראלי שהפך ליועצו של נסראללה לענייני חטיפות ולמפעיל פיגועים בישראל * שותפו למעשה הוא קאיד בירו, בנו של גדול סוחרי הסמים במזרח התיכון, שמת בכלא הישראלי * עובייד ושותפו הם שפיתו את טננבאום להגיע לאבו-דאבי, ומשם נחטף ללבנון * החוטפים - פרופיל

איש המפתח בפרשת חטיפת טננבאום והעברתו לידי החיזבאללה הוא אזרח ישראלי מטייבה ששמו קייס עובייד, שנעשה בשנים האחרונות ליועצו של חסן נסראללה לענייני חטיפות ולמפעיל חוליות פיגועים בתוך ישראל.

קייס עובייד, בן 03, בן הזקונים של נדא וחסן ואח לשבעה אחים ואחיות, נולד למשפחת עובייד המיוחסת מהעיר טייבה, למד בתיכון המקומי, וסיים בתעודת בגרות עיונית מלאה. סבו, דיאב עובייד, כיהן 31 שנה כחבר כנסת מטעם רשימת "שיתוף ואחווה", בעלת הזיקה למפא"י. קייס עובייד הסתבך מספר פעמים עם החוק. כדי להרחיק אותו מחיי הפשע, פתחו בני המשפחה בשביל קייס את החנות "תכשיטי עובייד" בטייבה. ב-7991 הוא התחתן עם בת משפחתו מטייבה, חולוד, ולבני הזוג נולדות תאומות.

ב-9891 נגזרו על אביו של קייס, חסן, ועל אחיו כאמל, עשר שנות מאסר על עסקת סמים סיטונאית של הרואין מלבנון. באותה עסקה נקשר גם שמו של ברון הסמים המזרח תיכוני מוחמד בירו, איש דרום לבנון. בירו נחטף במבצע צבאי מדרום לבנון, נשפט על חלקו בעסקת הסמים ונידון ל-51 שנות מאסר, שאותן ריצה עד שנפטר בתחילת השנה ממחלה בכלא שאטה.

בין בנו של חסן עובייד, קייס, לב נו של מוחמד בירו, קאיד, התפתח קשר עסקי וחברי. ההערכה היא כי קשר זה, בין הדור השני של חברים לפשע, הוא שהוביל להחלטה לחטוף את טננבאום בשביל החיזבאללה.

עונש מוות במצרים אגב, נגד מוחמד בירו היה תלוי עד יומו האחרון עונש מוות במצרים, והוא היה מבוקש בארצות-הברית ובקפריסין. המצרים ביקשו את ראשו לאחר ששיגר לארצם מפקיסטן בשנת 7891 ספינה עמוסה ב-004 קילוגרם הרואין.

קייס עובייד החל לעניין את השב"כ - הן בשל מגעיו התכופים עם צמרת מנגנוני הביטחון הפלשתיניים ברצועה, והן בשל מגעיו עם משפחת בירו. בתחילת ספטמר 0002, כאשר ביקש קייס לצאת לגיחת עסקים נוספת לירדן, הוא אף עוכב ממושכות בדלפק של שירותי הביטחון הירדניים בגשרים, לאחר ששמו הופיע במחשבים כטעון בדיקה. קצין הביטחון הירדני אמר לקייס: "לנו אין בעיה איתך ואתה רצוי כאן, אבל לך תסדר את הענינים שלך עם הישראלים, ורק אחר כך תוכל להיכנס לירדן".

שבועיים לאחר אותו מקרה, ב-41 בספטמבר 0002, הגיע קייס עובייד לנתב"ג ובידו כרטיס טיסה לגרמניה. בביקורת הדרכונים שוב "הבהב" שמו של קייס במחשבים, ואל המקום הגיע בכיר בשב"כ מהמחלקה העוסקת בערביי ישראל. הוא הוביל את קייס לחדר צדדי בנמל התעופה. הבכיר שלף מסמך והחתים את קייס על התחייבות, שלפיה "לא יבוא במגע עם סוכן זר" והוסיף: "אנחנו יושבים על הזנב שלך, ראה הוזהר ת".

ב-3 באוקטובר יצא טננבאום לבריסל, ושם נפגש על פי ההערכה עם קייס עובייד וקאיד בירו. משם המריאו השלושה לאבו-דאבי ומשם לביירות. על פי אחת ההערכות, תמורת ה"נדוניה" שהעניק לנסראללה קיבל עובייד מיליון דולר. בביירות נעשה קייס עובייד לדמות חשובה בארגון החיזבאללה ואחראי לדסק הישראלי בארגון. להערכת גורמי ביטחון, הוא עוסק בניסיונות חטיפת ישראלים ללבנון ובהפעלת תאי טרור.

לאחר צאתו של קייס עובייד מהארץ, נחשפו על ידי השב"כ עוד שתי פרשות ששמן נקשר באיש החיזבאללה מטייבה ובחברו קאיד בירו

Return to Archive