mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  3002
אוקטובר 22

''אם לא תהיה עסקה, אבא ימות''

אורי גליקמן, מיתר שליידר ושירות מעריב


אומרת קרן טננבאום * ''אם עסקת חילופי השבויים לא תצא לפועל, או שחיזבאללה יהרוג את אבא שלי או שהם פשוט ייתנו לו להמשיך ולהירקב בשבי''

''השאלה היא לא אם לשחרר את אבא שלי, אלא אם להרוג את אבא שלי. כי אם מסיבה כלשהי עסקת חילופי השבויים לא תצא לפועל, או שחיזבאללה יהרוג את אבא שלי... או שהם פשוט ייתנו להמשיך ולהירקב בשבי, עד שהוא ימות שם'' - כך אומרת קרן טננבאום, בתו של אלחנן טננבאום, במסיבת עיתונאים שכינסה המשפחה בעקבות פרסום נסיבות נפילתו בשבי חיזבאללה. ''מי שיפספס את ההזדמנות להחזיר אותו, עלול לגרום לכך שימות''.

קרן טננבאום אמרה: ''בלילה שבין 3 ל-4 באוקטובר 2000 אבא שלי יצא לנסיעת עסקים פרטית בבריסל; משם הוא פותה להגיע לאחת ממדינות המפרץ, ושם הוא נחטף.

''בניגוד לרמיזות מרושעות, הוא לא הגיע מרצונו ללבנון, אלא הועבר לשם בכוח ובניגוד לרצונו. הוא נחטף בשל היותו אזרח ישראלי ובשל היותו אלוף משנה במילואים.

''לא היה לנו שום דבר להסתיר מהציבור הישראלי. היחידים שהיה לנו מה להסתיר מהם זה אנשי חיזבאללה. כל הפרסומים הם הרבה פחות גרועים ממה שהיינו צריכים לספוג בשבועות האחרונים. אבל חשבנו, ואנחנו עדיין חושבים, שכל דבר שמפורסם עלול לסכן את אבא שלי''.

''לא יודעים דבר על הנסיעה''

קרן טננבאום סיפרה: ''הדבר האחרון שאמר לי לפני שיצא לעסקה: תשמרי על עצמך''.

היא הוסיפה: ''אנחנו לא יודעים דבר על נסיעתו לדובאי. הוא הגיע לשם במסגרת עסקה, ואנו לא יודעים מה היה טיבה. זה נכון שהיו לאבי קשיים כלכליים, אך מצב כלכלי הוא לא פשע. אנחנו לא מכירים את קייס עובייד. לאבי יש היכרות ארוכת שנים עם משפחת עובייד.

''כל השמועות לגבי עסקת סמים אינן נכונות. לא ידוע לי דבר על הימורים. ידענו שזו נסיעת עסקים כמו כל נסיעה אחרת בשנים האחרונות''.

''איננו יודעים אם רופא ראה אותו'', היא הוסיפה, ''אך הוא נלחם על חייו. מי שיפספס את ההזדמנות להחזיר אותו, עלול לגרום לכך שימות''.

אורי טננבאום, בנו של החטוף, אמר: ''מי שאומר שאבי הגיע לביירות לא הכיר את אבי בחייו, ויום אחד ייאלץ לכבוש את פניו בקרקע. מי שאומר שצריך להימנע מביצוע העסקה הורג את אבי''.

אבי לא הוזהר על-ידי איש טרם חטיפתו'', הוסיף אורי טננבאום בראיון לערוץ 1, ''היינו היום אצל השר לפיד ואמרנו לו שמבחינתנו השאלה היא האם לשחרר את אבי או להרגו.

''עוברים עלי ימים קשים ומורטי עצבים, אך כבר עברו עלניו ימים קשים יותר בשלוש השנים האחרונו. לפחות אנו יודעים שהוא חי''.

נחטף בדובאי - וסומם

שופטי בית משפט העליון תיאודור אור, דליה דורנר ואסתר חיות התירו היום לפרסום את נסיבות חטיפתו של טננבאום.

ככל הידוע, זה היה המסלול שעבר טננבאום: הוא פותה לנסוע לבריסל למטרות עסקים, לאחר שנקלע למצוקה כלכלית. טננבאום יצא מישראל לבלגיה בטיסת סבנה, מלווה בקייס עובייד, ערבי-ישראלי מטייבה ששימש יועץ לענייני חטיפות לחיזבאללה; מבריסל הוא הגיע לדובאי, ככל הנראה מצויד בדרכון מזויף; בדובאי הוא נחטף בכוח, סומם והועבר ללבנון.

לפי חלק מהגרסאות הוא הועבר דרך איראן ללבנון. באוקטובר 2000 התייצב מזכ''ל חיזבאללה, חסן נסראללה, מול מצלמות הטלוויזיה והודיע: חטפנו סוכן מוסד ישראלי. בישראל הכחישו שטננבאום, אלוף משנה במילואים, פעל בשירות המוסד.

לפי אחת הגרסאות, הובטחו לטננבאום 150 אלף דולר אם יבצע את העסקה. במערכת הביטחון הכחישו פרסומים באתרי אינטרנט, שלפיהם מדובר בעסקת סמים, אך לא שללו אפשרות שמדובר בעסקה לא חוקית.

איש המפתח בפרשת חטיפתו של טננבאום הוא קייס עובייד, ששוהה עדיין בלבנון ומבוקש על ידי כוחות הביטחון הישראליים. מיד לאחר חטיפתו של טננבאום נפתחה חקירת משטרה, שבמהלכה נעצרו חמישה מבין תשעת האחים לבית משפחת עובייד.

בערוץ 1 דווח שחובותיו של טננבאום הצטברו בגלל עסקים כושלים, ביניהם גם עסק לניכוי צ'קים שהפעיל ביחד עם משפחת עובייד ועסקים עם גורמים ברשות הפלשתינית. לפי הדיווח, טננבאום הפסיד כספים רבים בהימורים בקזינו ביריחו.

עוד נמסר, שקייס עובייד התיידד עם מוחמד בירו, סוחר סמים שהיה כלוא בישראל. מזכ''ל חיזבאללה, חסן נסראללה, סירב לעיסקת חילופי שבויים שתכלול גם את בירו. לכן, החליט קייס עובייד לחטוף את טננבאום ולהביאו לנסראללה כ''נדוניה''. בירו מת השנה בכלא הישראלי.

קצב: להתעלם מהנסיבות

ח''כ אהוד יתום (ליכוד) אמר ל''מעריב אונליין'': ''אני חושב שיש לשקול מחדש את העסקה לנוכח המידע, ואני קורא לראש הממשלה לעשות זאת''.

נשיא המדינה, משה קצב, אמר: ''אנחנו צריכים לעשות מאמץ להביא לשחרורם של כל השבויים והנעדרים, בלי שום קשר לתנאים, סיבות לנפילתם בשבי. הם נחטפו, הם נחטפו כיון שהם יהודים ישראלים. בשלב הזה אני לא מציע בשום אופן לבדוק את אלחנן טננבאום על המעשים הלא טובים שעשה או לא עשה''.

שר המשפטים יוסף לפיד אמר בראיון לערוץ 1: ''אני מצדיק את ההחלטה, שחשובה מאוד מבחינה ציבורית. כעת הציבור יודע על מה אנו מחליטים כשאנו דנים בעיסקה. הנטייה שלי היא להצביע נגד אם אין מידע על רון ארד, למרות הכאב הרב על משפחות טננבאום והחיילים ההרוגים''.



Return to Archive