mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  3002
ספטמבר 03

משבר במו''מ על חילופי השבויים

בן כספית ואילאיל שחר


ישראל: החיזבאללה מציב דרישות לא הגיוניות * הסיכויים שהעסקה תושלם בקרוב קטנו מאוד (חדשות)

קשיים בעסקת חילופי השבויים עם החיזבאללה. אחרי כמה ימים בהם הושמעו הערכות לפיהן עסקת השבויים עומדת לפני פריצת דרך, משמיעים גורמים בכירים הערכה שלפיה הסיכויים להשלמת העסקה בימים הקרובים קטנו מאד.

ההערכות הפסימיות נובעות מההתנגדות של בכירים בדרג המדיני והצבאי מפרטי המו''מ ומן המחיר שדורש החיזבאללה תמורת שחרורם של אלחנן טננבאום ומסירת גופותיהם של שלושת החיילים.

ראש צוות המשא ומתן הישראלי, האלוף במילואים אילן בירן, יעכדן השבוע את ראש הממשלה בהתפתחויות האחרונות בנושא.

גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו אתמול כי עסקת חילופי השבויים לא תעלה לדיון מחר בישיבת הממשלה, שכן הנושא עדיין לא בשל. בשלב זה לא ברור אם יהיה לעסקה רוב בממשלה ומה תהיה עמדתו הברורה של צה''ל. גם הפרסומים השונים סביב נסיבות חטיפתו של אלחנן טננבאום פועלים את פעולתם, וראש הממשלה, בשיחות סגורות שניהל בזמן האחרון, נראה נחוש פחות בחתירתו להוציא לפועל את העסקה.

שר החוץ סילבן שלום אמר אתמול בפגישה עם שגרירי מדינות אפריקה שהפרסומים בנושא עסקת השבויים כללו הטעיות מכוונות רבות. ''חלק מהאינפורמציה שפורסמה היתה לא נכונה, לא צריך לזרוק מספרים, אלא לתת לאלה שעושים את העבודה לעשות אותה'', אמר שלום.

בימים האחרונים גברה גם ההתנגדות מצדם של אלופים במטכ''ל וכן שרים בממשלה, לפרטי העסקה המתגבשת. שר המשפטים טומי לפיד אמר אתמול שהוא מטיל ספק אם שינוי תתמוך בעסקה. ''אני רוצה לברר עוד פרטים בממשלה, לפני שאני נוקט עמדה'', אמר לפיד. גם השר אפי איתם הביע התנגדות לעסקה. לדברי איתם, ההלכה קובעת כי ''אין פודין את השבויים יותר מכפי דמיהם'', ותמורת טננבאום יש לשחרר אסיר אחד בלבד.

בית המשפט העליון ידון היום בהרכב של שלושה שופטים בעתירתם של בני משפחת ארד. בני המשפחה תובעים מן המדינה לעכב את עסקת השבויים ולמסור לידיהם את דוח ועדת וינוגרד, שחקרה את חטיפתו של הנווט השבוי.

Return to Archive