mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  3002
ספטמבר 92

החיזבאללה רק יתחזק

ד''ר אלי כרמון


ממשלת שרון עומדת לעשות טעות אסטרטגית. עסקת חילופי השבויים הנרקמת, אם תמומש, תחזק את החיזבאללה ברמה המדינית, הפסיכולוגית, ובסופו של חשבון, גם ברמה האסטרטגית. היא תחזק את החיזבאללה בתוך לבנון, בזירה הפלשתינית ובעולם המוסלמי, ובכך תהפוך אותו למודל להערצה ולחיקוי.

עסקת חילופי השבויים במאי 5891, שבמסגרתה שוחררו בסיטונאות 0511 אסירים פלשתינים תמורת שלושה חיילים שבויים, היתה המהלך הראשון (ובהמשך גם ''ליל הגלשונים'' ופרשת קו 003 של השב''כ) שהביא לאובדן כושר ההרתעה הישראלי מול הפלשתינים, ובסופו של דבר לפרוץ האינתיפאדה הראשונה בדצמבר 7891.

הסכמת ממשלת ישראל לכלול בעסקת החילופין הנוכחית, לפי הפרסומים בתקשורת, מאות אסירים פלשתינים ''כבדים'', אינה מובנת כלל על רקע סירובה של הממשלה לתת אותו ''פרס'' לממשלת אבו-מאזן, מהלך שהיה לו סיכוי טוב לקדם שקט יחסי בשטחים והיה חוסך נפגעים רבים בפיגועים שהיו נמנעים. מה שיקרה עכשיו הוא שהפלשתינים יראו בחיזבאללה, ולא בכל ממשלה פלשתינית שתקום, את הכתובת למילוי דרישותיהם.

גם ההצעה לגרש את מאות האסירים הפלשתינים, כאשר ברור שבשלב כלשהו הם יחזרו לשטחים, מסוכנת. הבה נזכור את 514 אנשי החמאס וג'יהאד האיסלאמי שבג''ץ הורה להחזיר מדרום לבנון, לאחר גירושם ב-2991 בידי ממשלת רבין. הם אומנו כמחבלים במחנות חיזבאללה ובסיוע איראני, ובשובם לגדה המערבית ולעזה פתחו בגל פיגועי ההתאבדות שגרמו להקזת הדם הנוראית ב-4991 ועד היום, וגם חיבלו בכל התקדמות לקראת הסדר אפשרי עם הפלשתינים.

ואם חיזבאללה להוט כל כך לשחרר פלשתינים, ניתן להציע להם לפנות לידידיהם הסורים, המחזיקים ללא משפט, לפי נתוני ארגוני זכויות האדם, ב-006 עצירים פלשתינים שנשבו במהלך קרבות בעת מלחמת האזרחים בלבנון ב-6791 ולאחר הקרבות של צבא סוריה עם פת''ח ב-3891.

וברמה המוסרית, לא רק משפחת ארד תצא נפגעת מהעסקה הנרקמת, אלא כל משפחת חיל האוויר וערכי צה''ל הבסיסיים. לא מובן מדוע אנו שומעים על התארגנות טייסי מילואים המוחים נגד תקיפת מטרות בשטחים, אך לא שומעים על טייסים, במילואים ובקבע, המתגייסים כדי להבטיח שרון ארד שיצא בפקודה למשימה לאומית, לא יופקר ולא יישכח.

לא מדובר כאן רק על כאבם וסבלם של משפחות החטופים האחרונים מול כאבה של משפחת ארד, אלא מול משפחת חיל האוויר כולה ומשפחות החטופיםהבאים בתור. כי אין ספק שהעסקה המוצעת עם חיזבאללה תביא רק להגברת הרצון והתיאבון של כל הארגונים הפלשתיניים ושל החיזבאללה עצמו, לבצע חטיפות בישראל ובחו''ל, כפי שפיגועי ההתאבדות הפכו ממודל לחיקוי ללחם חוקנו.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי, הרצליה.

Return to Archive