mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  3002
ספטמבר 92

" הציבור חייב לדעת אם טננבאום הביא את זה על עצמו "

מנחם רהט ונדב איל


במערכת הצבאית והפוליטית מבקשים להסיר את צו איסור הפרסום באשר לנסיבות החטיפה * "גם אנחנו השרים ניזונים מחלקי מידע, ואיננו מסוגלים עדיין לראות את התמונה במלואה

במהלך סוף השבוע התגברו הקולות הדורשים דיון ציבורי באשר לעסקת חילופי השבויים, בעקבות פרסום התגובות הזועמות של ראשי מערכת הביטחון על המחיר הגבוה שיידרש להחזרתו של אלחנן טננבאום, שלא פעל בשליחות גורם ישראלי רשמי, אלא יזם בעצמו את היציאה למדינה שממנה נחטף. במעריב נחשפה ביום שישי קריאתם של בכירים במערכת הביטחון, ביניהם שר הביטחון שאול מופז, ראש המטה המדיני-ביטחוני אלוף )מיל'( עמוס גלעד ומפקד חיל האוויר אלוף דן חלוץ, לדיון ציבורי נוקב בסוגיית מחיר שחרורו של טננבאום עקב נסיבות חטיפתו ה"בעייתיות". "מקומו של טננבאום, אילו שוחרר מהשבי, הוא בכלא", אמרו בכירים במערכת הביטחון, וקראו להסרת צו איסור הפרסום.

אתמול הצטרפו קולות במערכת הפוליטית לקריאה זו, ומתחו ביקורת חריפה על מניעת המידע החיוני מהציבור עקב צו איסור פרסום, ומה שחשוב מכך - מניעת דיון ציבורי נוקב בסוגיית שחרורו של טננבאום תמורת מאות מחבלים, על רקע לקחיה הקשים של עסקת ג'יבריל. "אם הוא הביא על עצמו את גורלו המר במו ידיו, הציבור חייב לדעת זאת בבירור, לפני שהממשלה תחליט אם להעניק לחיזבאללה תמורתו מאות רוצחים עם דם על ה ידיים", אמרו שרים בימין.

השר זבולון אורלב )מפד"ל( אמר אמש כי "מדינת ישראל ערבה לאזרחיה, וצריכה לעשות מאמץ להחזיר כל מי שהסתבך בחוץ. השאלה היא שאלת המחיר. אין כל הצדקה לתשלום מחיר כה גבוה, שעוד יתנקם בנו, עבור ישראלי זה או אחר, ובעיקר כשאיננו מקבלים בתמורה שום בדל של מידע שחשוב לנו", אמר אורלב.

השר אביגדור ליברמן, מנהיג האיחוד הלאומי, אמר בציניות כי מסתבר שצו איסור הפרסום בפרשת חילופי השבויים חל גם על שרי הממשלה. "גם אנחנו השרים ניזונים מחלקי מידע, ואיננו מסוגלים עדיין לראות את התמונה במלואה", אמר ליברמן, "וכל עוד לא נקבל את מלוא הפרטים ולא יתקיים דיון בנושא בממשלה או בקבינט, לא אוכל להתייחס לכך".

ואילו באופוזיציה נשמעו אתמול דווקא קולות המצדיקים את העסקה המתגבשת. "כשאי אפשר לחלץ במבצע צבאי - יש מקום לעסקה, ובכל העסקאות האלה אנו משלמים מחיר כבד", אמר חבר הכנסת דני יתום )העבודה(, לשעבר ראש המוסד. חבר הכנסת מתן וילנאי )עבודה( אמר בתגובה לביקורת על העסקה כי "כל עסקת חילופי שבויים מחייבת החלטות קשות, אסור לעשות עסקה בכל מחיר, אבל יש לנו מחויבות להחזיר את הבנים הביתה". י ושבת ראש סיעת מרצ זהבה גלאון הביעה גם היא תמיכה, ואמרה כי מדינת ישראל צריכה לעשות הכל כדי לשחרר את אזרחיה, גם אם נשבו בנסיבות לא הירואיות

Return to Archive