mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  3002
ספטמבר 92

''654 אסירים עבור טננבאום והגופות''

עמית כהן וג'קי חוגי


כך טוענים הפלשתינים * בצה''ל קוראים להסיר את הצו המונע את פרסום נסיבות חטיפת טננבאום (חדשות)

בזמן שבישראל חגגו את ראש השנה, ברשות הפלשתינית ובלבנון המשיכו לעבוד בחריצות לקראת עסקת חילופי השבויים בין ישראל לחיזבאללה. בימים האחרונים נמשכו הדיונים וההצהרות - בביירות וברמאללה - כדי להשיג את מקסימום הרווחים.

לטענת האחראי לתיק האסירים בפרלמנט הפלשתיני, קדורה פארס, הסכם המסגרת כבר סגור, והוא כולל שחרור של 400 אסירים פלשתינים ועוד 56 אסירים ערבים. בין 456 המשוחררים יהיה, ככל הנראה, מנהיג התנועה האיסלאמית, השייח' ראאד סלאח, כך לפי העיתון אל-קודס אל-ערבי המתפרסם בלונדון.

גורמים בפת''ח הביעו אופטימיות זהירה, ואמרו שעיקר החשש הוא שממשלת ישראל תטרפד את העסקה ברגע האחרון. לדברי קדורה, עדיין לא הוחלט מי יהיו המשוחררים ומה הקריטריונים לשחרור. הוסיף: ''הפעם לא מדובר במשא ומתן באוסלו - לא יישארו נושאים פתוחים ליוזמה ישראלית. זוהי עסקה סגורה''.

קדורה אישר שמרואן ברגותי נכלל ברשימת החיזבאללה. במהלך הימים האחרונים פורסמו גם שמותיהם של נאסר עוויס ואחמד ברגותי, שהקימו את גדודי חללי אל-אקצה ופיקדו על הארגון.

בסוף השבוע נפגש חסן נסראללה עם מנהיגים מן החמאס והג'יהאד האיסלאמי לדיונים על האסירים שישוחררו. ביום שישי פגש את סגן מנהיג הג'יהאד, זיאד נח'אלה, ולמחרת נפגש עם חאלד משעל, מנהיג החמאס בחו''ל. החיזבאללה ניצח בסוגיית השבויים, כמו שהוא ניצח בזירת שחרור האדמה'', אמר חבר הפרלמנט מטעם החיזבאללה, עבדאללה קסיד.



''הציבור חייב לדעת''

במהלך סוף השבוע התגברו הקולות הדורשים דיון ציבורי בנוגע לעסקת חילופי השבויים.זאת בעקבות פרסום התגובות הזועמות של ראשי מערכת הביטחון על המחיר הגבוה שיידרש להחזרתו של אלחנן טננבאום, שלא פעל בשליחות גורם ישראלי רשמי, אלא יזם בעצמו את היציאה למדינה שממנה נחטף.

שר הביטחון שאול מופז, ראש המטה המדיני-ביטחוני אלוף (מיל') עמוס גלעד, מפקד חיל האוויר אלוף דן חלוץ ובכירים נוספים קראו לדיון ציבורי נוקב בסוגיית מחיר שחרורו של טננבאום עקב נסיבות חטיפתו ה''בעייתיות''. ''מקומו של טננבאום, אילו שוחרר מהשבי, הוא בכלא'', אמרו בכירים במערכת הביטחון, וקראו להסרת צו איסור הפרסום.

אתמול הצטרפו קולות במערכת הפוליטית לקריאה זו, ומחו נגד מניעת הדיון הציבורי בסוגיית שחרורו של טננבאום תמורת מאות מחבלים, על רקע לקחיה הקשים של עסקת ג'יבריל. שרים בימין אמרו: ''אם הוא הביא על עצמו את גורלו המר במו ידיו, הציבור חייב לדעת זאת בבירור, לפני שהממשלה תחליט אם להעניק לחיזבאללה תמורתו מאות רוצחים עם דם על הידיים''.

השר אביגדור ליברמן, מנהיג האיחוד הלאומי, אמר שצו איסור הפרסום בפרשת חילופי השבויים חל גם על שרי הממשלה. ''גם אנחנו השרים ניזונים מחלקי מידע, ואיננו מסוגלים עדיין לראות את התמונה במלואה, וכל עוד לא נקבל את מלוא הפרטים ולא יתקיים דיון בנושא בממשלה או בקבינט, לא אוכל להתייחס לכך'', אמר.

באופוזיציה נשמעו אתמול דווקא קולות המצדיקים את העסקה המתגבשת. ''כשאי אפשר לחלץ במבצע צבאי - יש מקום לעסקה, ובכל העסקאות האלה אנו משלמים מחיר כבד'', אמר חבר הכנסת דני יתום (העבודה), לשעבר ראש המוסד.

חבר הכנסת מתן וילנאי (עבודה) אמר בתגובה לביקורת על העסקה: ''כל עסקת חילופי שבויים מחייבת החלטות קשות. אסור לעשות עסקה בכל מחיר, אבל יש לנו מחויבות להחזיר את הבנים הביתה''.



Return to Archive