mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  3002
ספטמבר 62

שרון: יש ישראלי חי בכלא ערבי. מחר אולי הוא לא יהיה

בן כספית ושירות מעריב


ראש הממשלה מסביר את הנימוקים לעסקת חילופי השבויים לשחרור אלחנן טננבאום * בכירים בצה''ל ובממשלה יוצאים נגד העסקה המתגבשת עם החיזבאללה * נסראללה נפגש עם נציגי הג'יהאד האיסלאמי לדון בתנאי העסקה המתגבשת

''יש אזרח ישראלי בכלא ערבי. מחר הוא לא יהיה. בכלא ערבי אינך יודע מה יכול לקרות'' - כך אומר הבוקר ראש הממשלה אריאל שרון על המאמצים הנעשים לשחרור אלחנן טננבאום, האזרח הישראלי הנמצא בידי החיזבאללה. שרון אמר את הדברים בריאיון לכבוד ראש השנה בקול ישראל.

חיזבאללה הודיע שחסאן נסראללה נפגש עם נציגים של הג'יהאד האיסלאמי, אמש בביירות. מנהיג חיזבאללה דן עם נציגי הג'יהאד בתנאי עסקת חילופי השבוים. לפני כמה ימים ערך נסראללה פגישה דומה עם נציגים של החמאס.

לדברי בכירים במערכת הביטחון, ''מקומו של טננבאום, אילו שוחרר מהשבי, הוא בכלא.

הוא לא היה שליח של מדינת ישראל בשום דרך, אלא להפך''. נסיבות החטיפה ונסיעתו לחו''ל של טננבאום עדיין אסורות לפרסום, בצו של בית משפט.

עיקר הביקורת על עסקת השחרור נחלק לשניים: המחיר הכבד תמורת שחרור אזרח פרטי שלא היה בשליחות המדינה, ושחרור קלפי המיקוח מוסטפה דיראני ושייח' עובייד, מבלי שיינתן תמורתם מידע חדש על הנווט השבוי רון ארד.

''לא צדיק בכלל''

שר הביטחון שאול מופז וראש המטה המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (מיל') עמוס גלעד, מתחו ביקורת חריפה על טננבאום. בדיון סגור של ראשי מערכת הביטחון שהתקיים לאחרונה אצל ראש הממשלה שרון, כינה גלעד את טננבאום ''לא צדיק בכלל. גם שר הביטחון מופז מתח ביקורת חריפה על העסקה המסתמנת ועל טננבאום ונסיבות נפילתו בשבי החיזבאללה. בין המתנגדים לעסקה גם לא מעט אלופים במטה הכללי של צה''ל, בהם גם מפקד חיל האוויר אלוף דן חלוץ, המתנגד לעסקה שאינה כוללת את רון ארד.

גורם ביטחוני בכיר מאוד אמר אתמול: ''לשחרר אסירים פלשתינים בשביל אלחנן טננבאום זה מסר נורא לעולם הערבי, מסר שיחזק את נסראללה ויוכיח שישראל מבינה רק כוח''.

אחד השרים הבכירים בממשלה הצטרף אתמול לביקורת במערכת הביטחון ובצה''ל, ואמר: ''עסקת טננבאום היא הזמנה לחטיפה הבאה''.

''דילמה מוסרית כבדה''

הוויכוח הפנימי במערכת הביטחון לא שכך, ואולי אף החריף, לנוכח העובדה שהעסקה המסתמנת נתקלת בקשיים לא מעטים. זו גם הסיבה שבגללה החליט אריאל שרון להביא את ההחלטה הסופית, לכשיגיע זמנה, למליאת הממשלה כולה. ''מדובר בדילמה מוסרית כבדה'', הודה באחרונה שרון, ''זו לא החלטה פשוטה ויש כאן עניין יהודי של פדיון שבויים''. שרון סירב להתייחס לכעס אישי על טננבאום, ''זה לא העניין כרגע'', אמר.

נושא טננבאום רגיש במיוחד לנוכח מצבו הבריאותי: על פי מידע שהגיע לאחרונה, מצבו רע והוא מצוי בהידרדרות מתמשכת. גם מצבו הנפשי של טננבאום מוגדר ''עדין''. זו הסיבה שבגללה שרון אמר, בדיונים סגורים ובראיונות, כי ''בכלא החיזבאללה דברים יכולים להשתנות, היום אתה כאן, מחר לא יודעים איפה אתה''. בכיר בסביבתו של שרון אמר אתמול כי טננבאום במצב קשה, וכל דחייה נוספת יכולה לחרוץ את גורלו. ''קודם צריך לדאוג להחזירו הביתה'', אמר, ''אחר כך נראה''.

Return to Archive