mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  3002
ספטמבר 32

עסקת חילופי השבויים - לאישור הממשלה

בן כספית ושירות מעריב


מופז: הפרסומים על מספר האסירים שתשתחרר ישראל - אינם נכונים וברגותי לא ישוחרר



ראש הממשלה, אריאל שרון, מתכוון להביא את עיסקת חילופי השבויים עם החיזבאללה לאישור הממשלה. כך דווח בערוץ 2. בממשלה גוברת ההתנגדות לעיסקת חילופי השבויים, שאינה כוללת את הנווט השבוי רון ארד. בראש המתנגדים עומד שר הביטחון, שאול מופז. לפי הדיווח בערוץ 2, ספק אם הממשלה תאשר את ההסכם המוצע, לפיו ישוחררו כ-300 אסירים פלשתינים, בנוסף לאסירים הלבנונים.

מופז הכחיש בצהריים את הידיעות, שלפיהן ישראל תשחרר את ראש התנזים בגדה, מרוואן ברגותי, במסגרת העסקה. מופז אישר שחלה התקדמות במשא ומתן עם חיזבאללה, אך אמר הפרסומים על המספרים והשמות של האסירים שתשחרר ישראל - אינם נכונים.

משפחתו של ארד, ובא כוחה, עו'ד אליעד שרגא, מתכוונים להגביר את המסע הציבורי נגד עיסקה שלא תכלול את הנווט השבוי. זאת, במיוחד לאחר שמוספא דיראני, שהחזיק בארד בעבר והעביר אותו לאיראן, אמור להשתחרר מכילאו ולשוב לביתו בלבנון במסגרת חילופי השבויים.

בירן לגרמניה

ראש הצוות הישראלי לטיפול בשבויים, האלוף (מיל') אילן בירן יצא הלילה לגרמניה כדי למסור את תשובת ישראל לעסקת חילופי השבויים עם חיזבאללה. ככל הנראה זוהי הפעם השנייה שבירן יוצא לגרמניה בימים האחרונים.

חיזבאללה דורש לשחרר כמה מאות אסירים, ובהם בכירי הארגון מוסטפא דיראני והשייח' עבד אל-כרים עובייד, וכן את מנהיג התנזים, מרואן ברגותי. זאת, בתמורה לשחרורם של האזרח אלחנן טננבאום ומסירת גופותיהם של שלושת החיילים הנעדרים, עדי אביטן, עומר סוואעד וחיים אברהם.

על פי העסקה המסתמנת, ישראל תשחרר את כל 19 אסירי החיזבאללה שבידיה, כולל ג'יהאד (גרארד) שומאן ואיוב פאוזי שהוחדרו לישראל בזמן האינתיפאדה בזהות מערבית כדי לבצע פיגועים או להדריך את מומחי החבלה של הפלגים הפלשתיניים. בעבר הכחיש החיזבאללה את הקשר שלו לשני האסירים הבכירים.

נוסף על כך יימסרו לחיזבאללה מפות של שדות המוקשים בדרום לבנון וגופותיהם של כל הלוחמים הלבנונים או הערבים, שנפלו בקרבות עם צה''ל בשנים האחרונות. ישראל תמסור גם את כל הידוע לה על גורלם של ארבעה דיפלומטים איראנים, שנחטפו על ידי מיליציות המקורבות לישראל במלחמת לבנון. כמו כן ישוחררו כמה אזרחים סורים וירדנים הכלואים בישראל, וכמה מאות אסירים פלשתינים.

ההערכות, לדברי מקורות פלשתיניים, הן שבין 200 ל-400 אסירים ישוחררים. בין המשוחררים, לפי המקורות, יהיו אנשי חמאס וג'יהאד, כולל מחבלים עם ''דם על הידיים''. מקורות פלשתיניים אמרו אתמול שגם חבר המועצה המחוקקת הפלשתינית חוסאם חאדר, העצור בישראל, ישוחרר במסגרת העסקה.

מקורות מדיניים ישראליים מדברים על תהליך של ''הבשלה'' שיארך כשבועיים. מקורות פלשתיניים ודיפלומטיים נחרצים הרבה יותר: על פי כמה מהם, העסקה כבר גובשה וייתכן שעיקריה יושלמו עוד השבוע, לפני ראש השנה. בכל מקרה, עיקרי העסקה אמורים לבוא לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני.

היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, הכחיש את הידיעות שלפיהן מנהיג התנזים, מרואן ברגותי, ייכלל ברשימת האסירים שתשחרר ישראל. ''שחרור ברגותי לא עומד על הפרק'', אמר.



Return to Archive