mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  3002
ספטמבר 32

המו''מ על השבויים יימשך היום בגרמניה

בן כספית


האלוף במילואים אילן בירן יצא לגרמניה למסור את תשובת ישראל לדרישות החיזבאללה



ראש הצוות הישראלי לטיפול בשבויים, האלוף במילואים אילן בירן יצא הלילה לגרמניה, כנראה בפעם השנייה בימים האחרונים, כדי למסור את תשובת ישראל לעסקת חילופי השבויים עם החיזבאללה. החיזבאללה דורש לשחרר כמה מאות אסירים, בהם בכירי הארגון, דיראני ועובייד ומנהיג התנזים, מרואן ברגותי בתמורה לשחרורם של האזרח אלחנן טננבאום ומסירת גופותיהם של שלושת החיילים הנעדרים, עדי אביטן, עומר סוואעד וחיים אברהם. במקביל, אמורים היו ראש הממשלה אריאל שרון ושר הביטחון שאול מופז להיפגש הלילה ולדון בפרטי העסקה .

מקורות מדיניים ישראליים מדברים על תהליך של ''הבשלה'' שיארך כשבועיים. מקורות פלשתיניים ודיפלומטיים נחרצים הרבה יותר: על פי כמה מהם, העסקה כבר גובשה וייתכן שעיקריה יושלמו עוד השבוע, לפני ראש השנה. בכל מקרה, עיקרי העסקה אמורים לבוא לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני. היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, הכחיש את הידיעות לפיהן מנהיג התנזים, מרואן ברגותי, יכלל ברשימת האסירים שתשחרר ישראל. לדבריו, ''שחרור ברגותי לא עומד על הפרק''.

על פי העסקה המסתמנת, ישראל תשחרר את כל אסירי החיזבאללה שבידיה (19), כולל השייח' עובייד, מוסטפה דיראני וכן ג'יהאד (גרארד) שומאן, ואיוב פאוזי. שני האחרונים הוחדרו לישראל בזמן האינתיפאדה בזהות מערבית כדי לבצע פיגועים או להדריך את מומחי החבלה של הפלגים הפלשתיניים. בעבר הכחיש החיזבאללה את הקשר שלו לשני האסירים הבכירים.

נוסף על כך יימסרו לחיזבאללה מפות שדות המוקשים בדרום לבנון וגופותיהם של כל הלוחמים הלבנונים או הערבים, שנפלו בקרבות עם צה''ל בשנים האחרונות. ישראל תמסור גם את כל הידוע לה על גורלם של ארבעה דיפלומטים איראנים, שנחטפו על ידי מיליציות המקורבות לישראל במלחמת לבנון. כמו כן ישוחררו כמה אזרחים סורים וירדנים הכלואים בישראל, וכמה מאות אסירים פלשתינים. ההערכות, לדברי מקורות פלשתיניים, נעות בין 200 ל-400 אסירים, שיכללו כנראה גם אנשי חמאס וג'יהאד, אסירים שפוטים וכאלה עם ''דם על הידיים''. מקורות פלשתיניים מסרו אתמול כי גם חבר המועצה המחוקקת הפלשתינית חוסאם חאדר, העצור בישראל, ישוחרר במסגרת העסקה.

''כניעה טרגית''

גורמים בימין כבר מזהירים מהעסקה ההולכת ומתגבשת. לדברי סגן השר צבי הנדל מהאיחוד הלאומי, ''אם ישראל תחזור על הטעות האיומה של עסקת ג'יבריל ותשחרר מאות מחבלים, תהיה זו כניעה טרגית לטרור. פדיון שבויים אינו יכול לבוא על חשבון סיכון לרצח המוני של יהודים''.

ואילו בקרב שלוש משפחות החיילים החטופים, אשר הוכרזו על ידי מערכת הביטחון כחללים, שוררת בימים האחרונים אופטימיות זהירה. ''עד שאני לא אראה ממש, אני כבר לא מאמין בכלום. אני אמנם אופטימי, יש תזוזות, אבל בוא נראה איך הידיעות הללו הולכות להתממש'', אמר אתמול למעריב חיים אברהם, אביו של החייל בני אברהם.



Return to Archive