mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2003
אוגוסט 28

''השמועות על חילופי השבויים מוקדמות''

עמיר רפפורט, עמית כהן ודני ברנר


כלי התקשורת בלבנון מדווחים על עיסקה קרובה בין ישראל לחיזבאללה * הערכות בארץ: עוד חזון למועד

דיווחים מעורפלים בנוגע לעיסקת חילופי שבויים שמתגבשת בין ישראל לחיזבאללה. מלבנון מגיעות ידיעות על כך שהעיסקה כמעט סגורה, אך גורמים ישראליים מכחישים זאת בתוקף, וטוענים כי מדובר רק במהלכי לוחמה פסיכולוגית שנוקט מזכ''ל החיזבאללה השייח' חסן נסראללה.

בישראל נערכים לאפשרות שלקראת השלבים המכריעים במגעים עם החיזבאללה, יקשיח נסראללה את עמדותיו ומעריכים כי למרות פריצת הדרך הדרמטית שחלה בימים האחרונים במשא ומתן, המגעים יימשכו עוד שבועות ואולי אפילו חודשים.

הטענות הישראליות על לוחמה פסיכולוגית מצד נסראללה הועלו בעקבות שורה של פרסומים אתמול בעיתוני לבנון, לפיהם העיסקה בין ישראל לחיזבאללה סגורה למעשה.

בחלק מהפרסומים נטען כי ישראל מוכנה להעביר ללבנון את בכירי האסירים הלבנונים בישראל, השייח' עבד אל-כרים עובייד ואת מוסטפה דיראני.

על פי דיווחים אחרים, החיזבאללה ישחרר במסגרת העיסקה את החטוף הישראלי אלחנן טננבוים תמורת אסירים לבנונים שנמצאים בידי ישראל, וכי דיראני ועובייד לא ישוחררו. היו גם גרסאות לפיהן העיסקה תכלול גם את שלושת חיילי צה''ל שנחטפו מהר דב, סמ''ר עו מר סועאד, סמ''ר בני אברהם וסמ''ר עדי אביטן.

במערכת הביטחון יש שמעריכים כי המו''מ יכול להסתיים ''אפילו תוך ימים'', אולם החשש הגדול הוא כי דווקא ברגעי הסיום יציג נסראללה דרישות חדשות, במטרה להכשיל את המגעים. ''יכול להיות שהמטרה האמיתית של המהלך האחרון היתה רק להוריד את הלחץ עליו מצד משפחות האסירים הלבנונים, ולזכות אותו בתשומת הלב של התקשורת העולמית'', אומרים בישראל, ''נסראללה מוכר כמי שברגע האחרון תמיד מציב עוד מכשולים וכמי שקשה לדעת למה לצפות ממנו''.

שר החוץ סילבן שלום אמר אתמול כי במשך תקופה ארוכה הציג ארגון החיזבאללה דרישות בלתי אפשריות מבחינתה של ישראל. לדבריו, בעבר דרש הארגון שחרור סיטונאי של אסירים לבנונים בתמורה למידע בלבד.

''הארגון עשה שימוש ברגשות של המשפחות בארץ, כדי להפנות אותן כנגד הממשלה. לאחרונה נראה שאולי יש איזשהו שינוי בעמדה של החיזבאללה בנוגע לחילופים העתידיים. אם הם יהיו הגיוניים, החילופים יכולים להתבצע תוך זמן קצר'', אמר שלום, והוסיף כי יש תחושה שהתיווך הגרמני מתחיל לעזור. ''אנחנו עדיין נמצאים בשלב מוקדם של המגעים, אבל יש תזוזה בכיוון הנכון''.

Return to Archive