mia2b.jpg (4487 bytes)

מעריב  2003
יולי 16

"אלחנן טננבאום חי, אולם מצבו אינו טוב"

בן כספית


כך אומר גורם בכיר בפמליית רה"מ באירופה * שלשום סעד עם בלייר ב"פגישה אינטימית" * הלילה יחזור לישראל

החטוף הישראלי אלחנן טננבאום בחיים, אולם מידע שיש בידי ישראל מעיד כי מצבו "אינו טוב" - כך אמר מקור בכיר בפמלייתו של ראש הממשלה אתמול, בתדרוך לכתבים בריטים בלונדון.

אלחנן טננבאום סובל, כפי שפורסם בעבר, מבעיות בריאותיות רבות, ביניהן מחלת הסוכרת. המקור הוסיף כי טננבאום נחטף על ידי החיזבאללה מאבו- דאבי והועבר משם למקום שהותו הנוכחי, בלבנון.

את ארוחת הערב הפרטית שאכל עם ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, ביום שני בלילה, במעונו הפרטי של בלייר ברחוב דאונינג 10 בלונדון, הגדיר שרון "פגישה אינטימית בין חברים".

לא כל חילוקי הדעות נפתרו במהלך הפגישה - בה נכחו גם ראש לשכת ראש הממשלה דב ויסגלס ויועצו המדיני של בלייר דייויד מנינג, אבל ההדורים ביחסי שתי המדינות יושרו, לפחות חלקית.

במוקד הדברים עמד אדם שלא הוזמן לארוחת הערב, יו"ר הרשות הפלשתינית יאסר ערפאת. שרון הציג בפני בלייר את המידע, לפיו מטרפד ערפאת כל ניסיון לקדם את התהליך המדיני ומפריע לאבו- מאזן. "חשוב שתדעו, שהוא המכשול העיקרי", אמר שרון. "הוא חותר תחת אבו- מאזן. כל טלפון, כל עדכון, כל ביקור, כל שליח, כל מסר לערפאת מחזקים אותו ומחלישים את אבו- מאזן".

בלייר ניסה לאחוז במקל בשני קצותיו: מצד אחד, הודה כי "בריטניה תעשה הכל על מנת להוות גורם משמעותי בתהליך המדיני באזור, אנו מודעים למצבנו אצלכם ואני מוכן לשנות את המדיניות כדי לשפר את האמון", ומצד שני, הודה כי מדינתו מקיימת קשר עם ערפאת: "אישית, לא דיברתי איתו חודשים, הרמתי לו טלפון פעם אחת לפני השבעתו של אבו- מאזן, לבקשתו של אבו- מאזן עצמו", אמר בלייר. "במשך תקופה ארוכה אין לי קשר איתו. אנחנו מבינים את העמדה שלכם וגם האמריקנים לוחצים עלינו בעניין הזה. אני מוכן לשקול מחדש את היחס שלנו לערפאת. אני, בכל אופן, לא מתכוון ליצור איתו קשר בקרוב".

שרון הדגיש בפני בלייר את חשיבותה של אמירה בריטית ברורה, נוקבת ופומבית בכל הקשור לחמאס והג'יהאד האיסלאמי: "חייבת להיות הכרה בינלאומית בדה- לגיטימציה של ארגוני הטרור הללו, הכרה שהם לא יכולים להתקיים", אמר. שרון הציע לבריטים לסייע לאבו- מאזן להקים תשתית אזרחית שתסייע להחליף את השירותים האזרחיים שמספק החמאס לאוכלוסייה הפלשתינית, תוך כדי גיוס ההמונים לשורותיו.

בשיחה עלה גם נושא גדר ההפרדה. הבריטים מתנגדים לגדר, כמוהאמריקנים, וקיבלו את ההסבר הישראלי הרגיל: מדובר בגדר שתהיה מכשול בפני מתאבדים, בלי ערך מדיני או פוליטי. "דחלאן ואבו- מאזן צריכים להתחיל מיד בהפעלת לחץ על החמאס", אמר שרון.

הלילה יחזור שרון ארצה, אחרי ביקור קצרצר באוסלו, שם יפגוש את ראש הממשלה המקומי. אתמול הוגברה האבטחה במלונו של שרון, לאחר קבלת כמה התרעות ביטחוניות ממוקדות.

אליהו זהבי כתב מעריב בסקנדינביה, מוסר אגב כך כי מארגני ההפגנה נגד שרון במדינה הצפונית הזהירו כי יחסמו בגופם את שיירת ראש הממשלה בדרכו לפגישה עם ראש הממשלה. המשטרה התירה לנוצרים תומכי ישראל ולפעילי שמאל המתנגדים לה, להפגין בצידי הכביש. אם יחסמו המפגינים את הכביש בגופם, תיאלץ המשטרה להרחיק אותם, או לחלופין להטיס את שרון במסוק.

Return to Archive